Tai, kas yra prasmė? Ir koks gyvenimas
yra prasmingas? Mažne tai įnirtingiausias žmogų kankinantis klausimas, kurio ne
mažiau įnirtingai žmonės stengiasi išvengti.
Pripažinkime, kad soties įvardiniu
– „man prasminga“ – žmonės giriasi rečiausiai. Viešumoje itin įnirtingai
skambančių įvardinių - man gera, būk laimingas, laisvas, sotus –
antplūdis išduoda soties būsenų poreikių įvairovę ir pirmenybę. Pastarosios būsenos
įprastai nėra nusakomos kaip prasmingos.
Svarbu gi įsisavinti skirtį. Teiginys „žmonės
tenkinasi įvairiais būdais, tačiau kiekviename pasitenkinime ieškoma vieno ir
to paties“ kyla iš mąstančios tyros. Yra sotis, kuri prigimčiai
saviausia, nes yra netrikdoma trūkumo išgyvenimu. Tačiau manymas apie sotį remiasi ne tyra, bet tiesiog
prieinamu soties išgyvenimu. Žmonės nenori tirti tai, kas pasiekiamai sotu.
Žmonės tiesiog nori pasitenkinti čia ir dabar nekeliant klausimų ir nesivarginant
jokia mąstančia tyra.
Būdingai žmonių tarpe soties išgyvenimas,
būtent, pasitenkinimas, spėriai tampa godotina patirtimi. Žmogus siekia gauti –
vėl ir vėl, ir dar daugiau - tai, kuo jau pasitenkino, ką patyrė ir pažino - kaip
jam savą gėrį. Todėl soties būseną jis siekia įtvarinti kaip dažnų pasitenkinimų
tuo jam savu gėriu seką. Tokiu pasitenkinimų būsenų vėriniu tūlas maldina
lyg netrikdomo gero gyvenimo nenumaldomą poreikį. Tad geras gyvenimas
ir tampa rūpesčiu sotimi, siekiant soties būsenos - patirtimi įsivardintos bei jau be
jokių rūpesčių. Įprasta tūlo žmogaus gyvenimo būsena: darbas vardan
atostogų, siekiant užsidirbti atostogoms nuo rūpesčių iki gyvenimo galo, užsimirštant
pasitenkinimu įgyto gėrio gausa, idant mirties baimė netrikdytų ir neįveltų į
rūpestį pačia netvaria būtimi.
Tūlam žmogui toks geras gyvenimas išrodo
kaip geriausias iš prigimties kylančio sotumo poreikio numaldinimo būdas. Lygia
greta, tokio gyvenimo laimė tampa siektina kaip soties išgyvenimo būsenų
netrikdoma tąsa; gi laisvė – soties būsenų pasirinkimų galimybių gausa,
arba tikėjimas prieinamumu prie įsivaizduojamos ir taip godojamos gausos. Prasmės
klausimas įsitikinusiems tokio gyvenimo gerumu iš esmės nebereikalingas.
Visgi, akvaizdu, prasmės pojūtis palydi tikslą,
ypač ilgalaikį tikslą. Tikslas visada yra vertingo būvio įsivardijimas. Taigi tikslo
siekimas sutelkia trūkumu alkstantį žmogų į vertingojo gėrio siekimą. Kuo žmogui
didesnė jo siekiamo būvio vertė, tuo daugiau pastangų tikslo pasiekimas pareikalauja,
vadinasi, tuo vertingesniu tampa ir pats godojamo gėrio siekimas. Tokį stovį
žmogus išgyvena kaip įtikslintos prigimties sklaidą link trokštamos soties būsenos.
Savo ruožtu, tikslinga pilnatvės siekiamybė – kaip atliepianti prigimties
būtinumą - pasireiškia prasmės pojūčiu. Šį teiginį paremia ir dažnai
ištinkantis beprasmybės pojūtis, kai tikslas yra pasiektas. Sakome „išgyvenu
tuštumą“, kai pasiekiu ilgai godotą ir siektą vertingą būseną, kuri, pasiekta, ilgainiui
„praranda vertę“. Tuštumos ir prasmės trūkumo jausmas aplanko
sulig prigimties būvį įtikslinančios siekiamybės, būtent trūkumą naikinančios
vertingos būsenos, įgyvendinimu. Visada gali būti geriau ... Ir tai, kas
pasiekta jau nebėra godotina pilnatvė. Šio pasaulio sotybės visada tėra laikinos
būsenos.
Kadangi pilnatvė yra būtina prigimties
siekiamybė, žmogus neišvengiamai ją įsivaizdina. Nebūtinai įsitikslina ją kaip
siekiamybę, tačiau visada įsivaizdina kaip malonios būsenos bent galimybę. Svajoti
apie tai, kas gera visada yra gera.
Manančiųjų pasaulyje
prasmingumas tėra neapibrėžtas pojūtis, kildintas dažniausiai iš svajonės apie godotiną
pilnatvišką būseną ar, kiek rečiau, iš neišsitirto žinojimo apie tąją būseną įtikslinimo.
Tačiau prasmė - kaip tiesios prigimties atrasta tyra bei savitai įsivardyta
siekiamybė - šiame pasaulyje svetima.
Prasmės atrastis manantįjį, t.y. susikurptu
pasitenkinimo vėriniu tarpstantį, tegali ištikti tik kaip trikdis, būtent, kaip
soties įgijimo negalimybės ir trūkumo neišvengiamumo patirtis - kai savęs
patirtyje atsiveria nebūties grėsmė. Kaip jau išsamiai apsvarstėme, nebūties
grėsmės išgyvenimas verčia ieškoti ir savintis tai, kas tveria ir teikia
saugumo jausmą.
Tad čia ir vėl grįžtame prie mąstančios tyros,
vis klausdami, kas yra tai, kas iš tiesų yra.
Jeigu prigimtis būtinai siekia įsisavinti
tai, kas yra, vadinasi tai, kas ỹra nėra sava, tad ir neprasminga.
Todėl prasmė įvyksta tik kaip prigimties būtinumo tapsmas – kaip netrikdoma pilnatvė.
O pilnatvė iš esmės yra žmogaus įsibūtinimas tame, kas yra ir ne ỹra.
Šiame tapsme įvyksta ir visa prigimtimi godojamas tikriausias sotumas bei pasitenkinimas.
Laikinos pasitenkinimo būsenos neatliepia būtinojo prigimties poreikio – tarpti
pilnatviškai ir nenykti.
Taigi, prasmė yra džiaugsmo
būties pilnatve pojūtis, kylantis iš savasties atžvilgiu teisingo, arba tiesaus
būvio, išgyvenimo. Prasmė skleidžiasi gyvenimu tiesoje. Tad kiekvienas žmogus, suklusęs ir paklusęs
mąstančiai tyrai ir iš Proto kylančiai būtinajai nuostatai, vadinasi, gyvenantis būties atžvilgiu tiesų gyvenimą, iš tiesų tarpsta būtinos,
nes nenykstančios soties viltimi, kuri ir nulemia prasmės išgyvenimą.
Paprastai tariant, prasmingas gyvenimas
tėra mirtį įveikti siekiantis protingas gyvenimas. Todėl klūstame ir
klausiame: kas yra tai, kas yra ir ne ỹra? Kaip būtyje ir buityje
išsitiesti, t.y. gyventi dorybe?
Galų gale, prasmingas gyvenimas iš
kiekvieno pareikalauja nuolat skirti gėrį ir blogį. Skirti tai, kas iš esmės
žmogiškai sava nuo to, kas ne sava, taigi, būties atžvilgiu žalinga,
vadinasi, ir neprasminga.
0 komentarai