Taigi, kas yra tai, kas iš tiesų yra? Yrà
tai, kas ne ỹra. O kas nesuyra šiame
kilties ir nykties pasaulyje? Pirmieji Antikinės Graikijos mąsytojai įžvelgė
visa kildinančios pirmosios priežasties būtinybę. Vėliau Sokratas atskleidė
mūsų prigimtyje tūnančią įsibūtinimo siekio priežastį – protinguosius pradmenis,
kurie mumyse stiebiasi susibūti su visetą kildinančiuoju tvariuoju Protinguoju
Pradu (εξ' ἀρχής λόγος) ir, tokiu
būdu, gyventi iš tiesų protingą gyvenimą. Šiuo priesaku ir toliau vadovavosi
Sokrato mokinys Platonas, taip pat Platono Akademijos (Ἀκαδήμεια) alyvų giraitėje įkurtoje filosofų
bendruomenėje išsiugdęs Aristotelis, o
ir aibė kitų mažiau žinomų mąstytojų, kurie nešė tiesoieškos šviesą į žmonių
pasaulį. Platonas ir Aristotelis yra kiekvieną mąstytoją įkvepiantys
šviesuliai. Jie susikovė ir iki šiol padeda tūlam mąstytojui kautis su kilties ir nyksmo prieštara, suvokiant (ir,
tuo sykiu, susivokiant) pradų būtinumą kismo tapsme.
Kas yra
tai, kas iš tiesų yra, kai visa kinta? Mūsų protas teigia patirties esamybę. Pradus gi įžvelgiantis, arba mąstantysis, įžvelgia prieštarą, kad
tai, kas yrà tuo pačiu sykiu ỹra. Ir visgi mes teigiame esamybę, kaip
esančią, t.y. kaip tvariai
tarpstančią kismo virsme. Tai yra, mes teigiame, kas kažkas yra toks pat nepaisydami to esinio akivaizdaus kismo. Žmogus auga, nyksta ir miršta; tačiau
nepaisydami šio kismo ir net nebūties mes įnirtingai teigiame esant tapatų žmogų. Ir štai taip nusakome
kiekvieną kintantį būvį. Jau suvokėme, kad kitaip mes ir negalime dėka štai
tokiu būdu mus apsprendžiančios protingos - tiek laisvos, tiek ir nuo sumišimo su
vaizdiniais nelaisvos - prigimties. Bet
kaip yra iš tiesų?
Štai čia ir kyla didysis per
amžius filosofijos minties tėkmę esmingai lemiantis klausimas apie kilties ir
nykties prieštarą: kaip kildinama tikrovė ir kiek jis yra tapati protui? Vadinasi,
kaip būtina gali sutapti su tuo, kas
nėra būtina? Kokiais keliais
būtinieji pradai įbūtina ar kaži kaip atsispindi daiktuose ir jų kisme?
Platonas atsako, kad tai, kas kinta negali būti esmingai tapatūs su būtinaisiais pradais. Tam tikru būdu kisme
esantys daiktai yra apsprendžiami tų būtinųjų protingųjų pradų. Čia gi Platonas
ir brėžia perskyrą tarp nekintamo daikto būvio ir jo kintamybės. Esmės lemia kismą, bet nesutampa su kintančiais
esmių vaizdiniais. Vienas būvis (εἶδος) yra
mąstymu įžvelgiamas, kitas gi būvis - tiesiog patiriamas juslėmis. Pastarąjį
juslėmis apčiuopiamą daiktą Platonas vadina ‚šešėliu‘. Šešėlis praeina kartu su
juslėmis apčiuopiamomis kintamomis patirtimis. Nekintamas provaizdis (ἰδέα) įgalina
dalyvavimo (μέθεξις) būdu
medžiaginiame tapsme daiktą buvoti. Tačiau pastarasis buvoja nebūtinai, t.y.
netapačiai nekintamui to paties daikto pradui – provaizdžiui. Čia ir išryškėja
dvejopos tikrovės plotmės: tvarioji provaizdžių ir netvarioji pastarųjų
šešėlių.
Tuo pačiu dar aiškiau išryškėja
ir skirtis tarp mąstančiųjų ir manančiųjų. Platonas savo žymiąją ‚olos
alegorija‘ štai taip nusako šiąją skirtį. Žmonės yra tarsi pririšti prie stulpo
ir žvelgia į olos gilumą, kurioje šmėkščioja aibės šešėlių. Šie šešėliai ir yra
daiktai. O mūsų troškimai ir kiti prigimtiniai ribiniai įtvėrina mus šioje
oloje. Mes trokštame kaupti šešėlius, nes nieko daugiau, t.y. jokio kito gėrio,
mes ir nepažinome. Taip ỹra visi manantieji.
Mąstantytis gi yra
tas, kuris išsivaduoja iš šešėlių jo domėje ir savimonėje vyravimo. Protas
nusimeta jį ribojančius pančius, gręžiasi šviesos šaltinio link ir pažvelgia į saulėje
esančius provaizdžius. Žmogus ima tarpti savąją protinga prigimtimi ir taip
apsprendžia save. Pradų saulės šviesoje jis tampa visuminiai sąmoningas ir nuolat
kildina sielą Dievop. Tai ir yra - Laisvė.
0 komentarai