
1. Aba Petras,
abos Loto mokinys, pasakojo: „Kartą buvau abos Agatono celėje. Pas jį atėjo brolis
ir tarė: „Noriu gyventi drauge su broliais. Pasakyk, kaip su jais gyventi“.
Senolis atsakė: „Visą gyvenimą iki paskutinės dienos žvelk į juos kaip
svetimas žmogus, koks buvai pirmą dieną, kad per daug prie jų nepriprastum.“
Aba Makarijus paklausė: „O kas atsitinka, kai priprantama?“ Senolis atsakė: „Tai
tarsi stiprus, žvarbus vėjas, kuris sukilęs kaskart viską nušluoja ir nuplėšia
vaisius nuo medžių.“ Aba Makarijus paklausė: „Ar
tikrai taip blogai kalbėti nepagalvojus?“ Aba Agatonas atsakė: „Nėra
aistros, blogesnės už liežuvio nevaldymą, nes iš jos kyla visos kitos aistros.
Todėl geras darbininkas neturi juo naudotis, net jei vienas gyvena savo celėje.
Pažinojau brolį, jis ilgai gyveno savo celėje ir miegojo mažoje lovoje. Jis
taip sakė: „Būčiau išėjęs iš celės, nė karto nepasinaudojęs ta
lova, jei man nebūtų pasakę, kad ji ten yra.“ Tik sunkiai dirbantis vienuolis
yra karžygys.“
2. Aba Agatonas
sakė: „Vienuolis nieku gyvu negali leisti, kad jį dėl ko
nors kaltintų jo sąžinė.“
3. Dar jis sakė: „Žmogus
negali tobulėti ir negali įgyti nė vienos dorybės, jei nevykdo Dievo įsakymų.“
4. Dar jis sakė: „Nė
karto nesu nuėjęs miegoti, jusdamas kam nors pagiežą, ir − kiek
galėjau − neleidau niekam kitam nueiti miegoti su pagieža man.“
5. Apie abą
Agatoną pasakojo, kad pas jį atėjo vienuoliai, išgirdę kalbant apie nepaprastą jo
įžvalgą. Norėdami patikrinti, ar jis neims karščiuotis, jie paklausė: „Ar tai
tu tas Agatonas, apie kurį šneka, kad jis paleistuvis ir išpuikėlis?“ − „Taip,
gryna tiesa.“ − „Ar tu tas Agatonas, kuris nuolat šneka niekus?“ − „Taip.“
− „Ar tu tas eretikas Agatonas?“ Tačiau į tai jis atsakė: „Aš ne
eretikas.“ Tada jie paklausė: „Sakyk, kodėl tu sutikai su viskuo, ką sakėme, bet
paskutiniam įžeidimui pasipriešinai?“ Jis atsakė: „Pirmus
įžeidimus aš priėmiau, nes jie naudingi mano sielai. Bet erezija – tai
atsiskyrimas nuo Dievo. Aš nenoriu būti atskirtas nuo Dievo.“ Tai išgirdę, broliai
susižavėjo jo įžvalga ir grįžo namo, daug pasimokę.
6. Pasakoja, kad
aba Agatonas su mokiniais labai ilgai statėsi celę. Galiausiai baigęs, joje
apsigyveno. Pirmą savaitę pamatęs kažką, kas jam pasirodė kenksminga, jis tarė
mokiniams: „Eime, keliaukime iš čia.“ Jie nuliūdę atsakė: „Jeigu
buvai nutaręs iš čia keliauti, kam mes taip vargome, statėme celę? Žmonės mumis
piktinsis ir sakys: „Žiūrėkite, jie ir vėl kraustosi kitur, niekur neranda
sau vietos!“ Jis pamatė, kad mokinius laiko bailumas, ir pasakė jiems: „Vieni
pasipiktins, užtat kiti puikiausiai supras ir sakys: „Jie palaiminti, kad gali
iškeliauti Dievo vardu ir neturi kitų rūpesčių.“ Tačiau tegu eina tie, kurie
nori. Aš einu.“ Tada jie parpuolė ant žemės ir meldė, kad leistų keliauti
drauge.
7. Apie jį
pasakojo, kad jis dažnai iškeliaudavo ir pasiimdavo tik peiliuką pintinėms
pinti.
8. Kažkas
paklausė abos Agatono: „Kas geriau, kūno askezė ar vidinis budrumas?“ Senolis atsakė: „Žmogus kaip medis: kūno askezė
– tai lapija, vidinis budrumas − vaisiai.
Yra parašyta: „kiekvienas
medis, kuris neduoda gerų vaisių, bus iškirstas ir įmestas į ugnį“ (Mt 3, 10),
tad aišku, kad rūpintis reikia vaisiais. Kitaip tariant – sergėti dvasią, o ją
globoti ir puošti turi lapija, arba kūno askezė.“
9. Dar broliai jo klausė: „Kuri dorybė reikalauja
daugiausiai pastangų?“ Jis atsakė: „Atleiskite, bet aš manau, kad nėra
didesnio darbo kaip malda Dievui. Kas kartą, kai žmogus nori pasimelsti, jo
priešai demonai stengiasi tam sutrukdyti, nes žino, kad tik atitraukę jį nuo
maldos galės užkirsti jam kelią. Jei imiesi gero darbo, reikia tik atkaklumo, kad
pavyktų jį užbaigti. Bet malda – tai
mūšis iki paskutinio atodūsio.“
10. Aba Agatonas buvo išmintingos
dvasios ir veiklaus kūno. Jis pats prasimanydavo viską, ko reikėjo − darbą, maisto ir drabužius.
Iš anglų kalbos vertė Rasa Drazdauskienė
Ištrauka iš knygos „Dykumos tėvų pamokymai“, Vilnius, Katalikų pasaulio leidiniai, 2014.
Ištrauka iš knygos „Dykumos tėvų pamokymai“, Vilnius, Katalikų pasaulio leidiniai, 2014.
0 komentarai