1965
m. anatemų panaikinimas
„Tegul visi bus viena!“ (Jn 17,21), meldėsi
Jėzus Kristus. Jis meldėsi savo Dangiškajam Tėvui pranašaudamas, nes, turbūt,
numatė, kad Bažnyčios laukia skilimai ir išbandymai. Dvi Evangelijos aprašo
Apaštalų tarpusavio ginčą dėl pirmavimo: „Tarp mokinių kilo ginčas, kuris iš jų
didžiausias.“ (Lk 9,46; Mk 9,34). Nors Kristus ir atsakė „kas tarp jūsų
mažiausias, tas yra didis“ (Lk 9,48), ginčai tebesitęsė ir tarp Apaštalų
įpėdinių, ir privedė prie Bažnyčios skilimo.
XX a. Konstantinopolio patriarchas
Atenagoras I ir Romos popiežius Paulius VI parodė nuolankumo pavyzdį ir nutarė
pamiršti praeities nuoskaudas bei gyventi Kristaus Dvasia. Didieji vyskupai
buvo pasiryžę išsižadėti savo galios tam, kad Kristaus Bažnyčios nebekrėstų skandalas.
Juk Šventoji Dvasia yra vienybės Dvasia, o krikščionybė yra meilės religija:
„Iš to visi pažins, kad esate mano mokiniai, jei mylėsite vieni kitus“ (Jn
13,35). Tačiau šiandien krikščionis yra atpažįstami iš to, kad, skirtingai negu
musulmonai ar žydai, jie yra susiskaldę į šimtus konfesijų, kurios ilgą laiką
išvis viena kitos nepripažino kaip krikščionių bendrijas.
Paulius VI atsisakė savo karūnos tiesiogine
to žodžio prasme: jis buvo paskutinysis istorijoje karūnuotas popiežius.
Milžiniškas procesijas, kuriose Bažnyčios monarchas buvo nešamas ant rankų (sedia gestatoria) jis pakeitė
pasivažinėjimu baltu automobiliu, deimantinius papuošalus - baltais vyskupo
drabužiais. Kitaip tariant, Paulius VI popiežystei suteikė šiuolaikinį jos
veidą - jis ėmėsi naikinti pasaulietinę popiežiaus valdžią ir stengėsi tapti
dvasiniu Katalikų Bažnyčios Tėvu.
Kaip liudija jo pokalbiai su patriarchu Atenagoru, jis, kaip ir Kostantinopolio patriarchas, buvo pasiryžęs padaryti viską dėl Bažnyčių vienybės. Paulius VI buvo pirmasis popiežius nuo pat IX a. nukeliavęs į Rytus, įvardijęs Ortodoksų Bažnyčias kaip Bažnyčias Seseris. Nuo to laiko ir Katalikų Bažnyčia Rytuose imta vadinti Bažnyčia Seserimi.
Kaip liudija jo pokalbiai su patriarchu Atenagoru, jis, kaip ir Kostantinopolio patriarchas, buvo pasiryžęs padaryti viską dėl Bažnyčių vienybės. Paulius VI buvo pirmasis popiežius nuo pat IX a. nukeliavęs į Rytus, įvardijęs Ortodoksų Bažnyčias kaip Bažnyčias Seseris. Nuo to laiko ir Katalikų Bažnyčia Rytuose imta vadinti Bažnyčia Seserimi.
1965 m. gruodžio 7 d. Romoje ir
Konstantinopolyje vienu metu buvo perskaityta bendra Romos Katalikų Bažnyčios
ir Ortodoksų Bažnyčios deklaracija, kurioje popiežius ir patriarchas skelbė
panaikinantys 1054 m. anatemas vienas kito atžvilgiu ir siekantys vienybės. Jie
skelbė, kad visos negerovės ir pikti vienas kito atžvilgiu padaryti darbai turi
„nueiti užmarštin“.
Deklaracija nepanaikino schizmos, o tik
atvėrė kelią bendradarbiavimui. Nuo 1980 m. iki mūsų dienų yra sudaryta bendra
ortodoksų ir katalikų teologinė komisija, kuri tyrinėja ir lygina Bažnyčių
mokymus, derina teologines pozicijas, Bažnyčių vardu leidžia tikėjimo
deklaracijas. Nuolat vyksta Bažnyčių bendradarbiavimas ir kitais,
pastoraciniais, gailestingumo darbų, praktiniais reikalas. Metropolitas
Hilarijonas Alfejevas yra pasiūlęs Katalikų Bažnyčiai ir Ortodoksų Bažnyčiai
sudaryti formalų aljansą, tarpbažnytinę organizaciją, skirtą ginti
krikščioniškas vertybes sekuliarioje visuomenėje.
Kita vertus, deklaracija sukėlė ir daug
diskusijų. Buvo tiek katalikų, tiek ortodoksų teologų, kurie klausė, ar
anatemos nepanaikintos per anksti, ar jos panaikintos pagrįstai. Visgi, galima
tvirtai teigti, kad buvo pribrendęs laikas jas naikinti, nes, kaip sakė
patriarchas Atenagoras, „mes nei vienas nepadarėme nieko, kad Bažnyčia būtų
suskilusi“, ir šiandien nebėra priežasčių mums vienas ant kito pykti ir
nebendrauti. Yra daugybė gerų priežasčių atsiverti vienas kito atžvilgiu, o bet
kuris krikščionis, atsivėręs bendrystei, yra Kristaus pašauktas siekti vienybės
Šventojoje Dvasioje.
Dievo
Motina ir Bažnyčių vienybė
Šią nuostabią progą katalikų kun. Juozapas
Minderis pasiūlė katalikams ir ortodoksams kartu pasimelsti, ortodoksų kun.
Vitalijus Mockus sumanymui pritarė ir skyrė maldai šv. Paraskevės cerkvę, o man
kilo idėja perskaityti Akatistą Dievo Gimdytojai. Kodėl Dievo Gimdytojai? Todėl
kad ji, kaip sako šv. Modestas Jeruzalietis (?-630 m.), yra „Bažnyčios Motina,
visų tikinčiųjų Motina. Ji sakė tarnams Kanos vestuvėse tarnams, „Darykite, ką
tik Jis jums lieps“ (Jn 2,5). Mums Ji duoda tą patį nurodymą ir padeda savo
maloningumu. Ji užtaria mus prieš Kristų, savo Sūnų ir Jos užtarimas yra
nepalyginamai stipresnis už šventųjų ir angelų. Ji yra vienintelė Motina
Karalienė, noetinis Rojus.“ („Pagiriamasis žodis Užmigimui“) Taigi, į ką
daugiau kreiptis, nei į Bažnyčios Motiną, kuri sako sekti Kristaus žodžiais (o
jis juk liepė būti vieningais ir nesiekti būti didžiausiems Dievo Karalystėje)
ir kuri turi galią mus užtarti prieš Kristų?
Šv. Germanas Konstantinopolietis (634-733)
buvo dar kategoriškesnis: „Niekas
neprisipildo Dievožinos kitaip, kaip tik per tave, o Švenčiausioji! Niekas
neišganomas kitaip, kaip tik per tave, o Dievo Gimdytoja! Niekas neapsaugomas
nuo pavojų kitaip, kaip tik per tave, o Motina Mergele! Niekas neatperkamas
kitaip, kaip tik per tave, o Dievo Motina! Niekas negauna gailestingumo dovanos
kitaip, kaip tik per tave, kuri savy talpina Dievą!“ („Antrasis pamokslas apie
Užmigimą“). Mokymas apie Dievo Gimdytoją šiandien yra vienas iš Bažnyčių
vienybės suklupimo akmenų. Būtent maldos Dievo Motinai, tokios kaip Akatistai,
puikiausiai išreiškia turtingą Ortodoksų Bažnyčios mariologiją ir jos požiūrį į
Įsikūnijimo
slėpinį, todėl artina ortodoksus ir katalikus ir maldoje, ir Dievožinoje.
Didingiausias Ortodoksų Bažnyčios
mariologas, šv. Jonas Damaskietis (675-749), taip pat švč. Mergelę vadina
Bažnyčios Motina: „Per besąlygišką Dievo plano priėmimą, Ji tapo Dievo Motina,
Gyvybės Motina, Bažnyčios Motina. Jos įsčios tapo platesnės už dangų, dangų
dangumi.“ Todėl prašykime „garbingesnės už cherubinus ir nepalyginamai
šlovingesnės už serafinus“ užtarimo.
Kas
yra Akatistas?
Graikiškai Akatistas yra vadinamas Akathistos Hymnos, t.y. „Giesmė, kuri
giedama nesėdint“ (gr. a-kathistos – nesėdint, stovint). Slavų tautos šį himną
pradėjo vadinti paprasčiausiai „Akafist“. Tai - iškilminga giesmė, himnas,
skirtas Kristui ir Dievo Motinai. Žodis „akatistas“ gali būti vartojamas ir
kaip tikrinis žodis Apreiškimo Dievo Gimdytojai Akatisto įvardijimui, ir kaip
bendrinis žodis daugybei akatistų, parašytų vėliau.
Akatistų atsiradimas siejamas su VII a.
pradžia, kai buvo apgultas Konstantinopolio miestas. Pasak tradicijos,
užpultieji konstantinopoliečiai kreipėsi pagalbos į Dievo Motiną, giedodami jai
kaip Nenugalimai Karvedei (Hypermache Stratege). Pirmasis Akatistas apgiedojo
Apreiškimą Dievo Gimdytojai (Euangelismos), vėliau atsirado ir kitų Akatistų,
tačiau liturgiškai naudojamas tik šis, pirmasis Akatistas (jis skaitomas
artėjant Apreiškimo šventei, per Gavėnios penktosios savaitės šeštadienio
iškilmingas Rytmetinės pamaldas).
Tiksliai nežinoma, kas yra Akatisto
autorius. Tradicija juo įvardija diakoną Georgijų Pisidą, Konstantinopolio
patriarchus šv. Sergijų II ir Germaną, psaltį Romaną Gražiabalsį. Tikėtina, kad
galutinis Akatisto tekstas, kokį turime šiandien, buvo kelių autorių darbas. Jo
tekstas yra persmelktas biblinės bei Bizantijos liturgijos tradicijų.
Kaip
skaitomas Akatistas?
Prieš skaitant Akatistą skaitomos įprastos
pradžios maldos („Dangaus valdove...“ - malda Šv. Dvasiai ir kt.). Pats
Akatistas gali būti tiek giedamas, tiek skaitomas rečitatyvu, tiek skaitomas
paprastu balsu. Akatistą sudaro 13 kondakų ir 12 ikų, kurių 12 porų (12 kondakų
ir 12 ikų) sudaro 24 graikų alfabeto raidžių akrostichą.
Visi kondakai skaitomi įprastai, tačiau
13-asis kondakas skaitomas tris kartus. Perskaičius tris kartus, skaitomas 1
ikas. Pabaigiama pirmuoju kondaku („Tave, Karvede Nenugalimoji...“). Pabaigus
Akatistą, skaitomos įprastos baigiamosios maldos („Tikrai verta...“ ir kt.).
Prieš baigiamąsias maldas galima įterpti papildomų maldų ar skaitinius.
Ortodoksų Bažnyčioje uoliausieji tikintieji
ir vienuoliai Akatistus prideda prie įprastų ryto ir vakaro maldų, skaito juos
po vigilijų. Pastaruoju metu ir Lietuvos ortodoksų jaunimo tarpe pasidarė
populiaru susirinkus cerkvėse pakaitom skaityti akatistus. Labai populiarus
akatistas „Ačiū Dievui už viską“.
0 komentarai