Bet per tavo didžią ištikimą meilę
aš įeinu į tavo Namus
ir iš pagarbios baimės puolu kniūbsčia Šventykloje,
kur tu esi garbinamas.
Vesk mane, VIEŠPATIE, savo išganingu teisumu,
nepaisydamas mano budrių priešų!
Ištiesink man savo kelią! (Ps 5,8-9)
aš įeinu į tavo Namus
ir iš pagarbios baimės puolu kniūbsčia Šventykloje,
kur tu esi garbinamas.
Vesk mane, VIEŠPATIE, savo išganingu teisumu,
nepaisydamas mano budrių priešų!
Ištiesink man savo kelią! (Ps 5,8-9)
„Ištikimoji meilė“ išreiškia Dievo prigimtį. Kur gyvena Dievas – ištikimoji Meilė? Izraelitai tikėjo ir žinojo, kad Dievas dvelkia Siono kalno šventovės Šventų Švenčiausioje dalyje. Per savo Auką ir Prisikėlimą ir Šventosios Dvasios atsiuntimą mūsų Viešpats pastatė iš mūsų širdžių ir kūnų savo mistinio Kūno šventovę. Ištikimosios meilės - Dievo Namų - Šventovė yra mūsų širdyje.
Kaip mums, mistinio Kristaus Kūno
nariams, dera garbinti Dievą? Ar garbiname save, nes „turime“ Dievą? Ne, Dievo
mes neturime. Dievas turi mus. Nes, kaip primygtinai pabrėžia apaštalas Paulius:
„Esu nukryžiuotas kartu su Kristumi. Aš gyvenu, tačiau nebe aš, o gyvena manyje Kristus.
Dabar, gyvendamas kūne, gyvenu tikėjimu į Dievo Sūnų, kuris pamilo mane ir
paaukojo save už mane.“ (Gal 2.19-20). Tad ir mano širdis, ši Dievo
dvelkimo vieta, man jau nebepriklauso. Šį „sau nepriklausomumą“ labai svarbu
suvokti deramai dalyvaujant Kristaus Aukoje ir Prisikėlime. Visišką Nepriklausomybę, laisvę Kristuje mūsų širdis
patiria per priklausymą Kristui. Širdis buvoja Kristaus slėpiniuose (sakramentuose)
kaip šventovė. Tuo pačiu Kristuje įterptoje
(šventinamoje) širdyje paniręs protas išlaisvina širdį nuo jos paties
įsikalinimo polinkių į blogį kalėjime (ego). Nes Dievo Dvasia, besismelkianti į
visą žmogų iš nuolankios ir sugrudusios širdies, laisvina žmogų iš bet kokio
žemiško-mirtino ribotumo, kuriame įsikalinome per prigimtinę nuodėmę.
Šio supratimo šviesoje, svarbu
suvokti, kad ir save tenkinantis jusliškumas Slėpinių patirties (t.y.
liturgijos) metu taip pat užgniaužia širdies laisvę Viešpatyje būti savimi,
būti su Viešpačiu. Iš juslinių patirčių kylančios malonios patirtys – juslinių
apetitų subojojimą skatinanti muzika, slėpinių neapspręsti kontaktai su
žmonėmis ir visas kitas „kūrybiškas“ nepareigingumas įkalina širdį į
prigimtinės nuodėmės sąlygotą žmogiškąjį ribotumą. Kaip ne kartą yra pabrėžęs
Benediktas XVI, po 1970 m. liturginės reformos suviešėjęs žmonių „kūrybingumas“
yra ne kas kita, o pati tikroji apgaulė ir II Vatikano Susirinkimo
konstitucijoje „Sacrosanctum Consilium“ perteiko Bažnyčios mokymo apie Bažnyčios
Liturgiją išsižadėjimas. „Kūrybiškumas“ skatina žmogiškąją saviraišką, o ne
sugrudusios širdies stovį, kada ir atsiveria Dievo Namų vartai. Šimtmečiais
Dvasioje sutelka Romos rito forma, jos simboliai, sakralinė muzika, kunigo
veiksmai, tikinčiųjų laikysena, jų įdvasinantis dalyvavimas (actuosa particiaptio) – viskas veda
Dievo Namų vartų atverties per Kristaus Auką link.
Ne per savęs meilę, ne per malonias
juslines patirtis, ne per žmogiškai teigiamą laisvę, žmogus įeina į Dievo Namus
– į Kristaus Kūno šventovę. Teužtyla žmogiškoji vaizduotė, tesubliūkšta jos
kildinami jusliniai vaizdiniai, tenurimsta protas, teatsiveria ir teaukoja save
širdis ir teišsilieja į žmogaus prigimties šerdį Viešpaties ištikimoji Meilė.
Atminkime, Ištikimoji meilė įvyksta
per Auką. Save aukojančios Dievo širdies atvertyje įvyksta Jo prigimtinės
ištikimos meilės išliejimas ir mūsų prikėlimas kartu su kūniškuoju Kristaus
prisikėlimu. Abipusėje Jo Širdies ir mano širdies aukoje išsilieja meilė.
Kristaus
Auka ir Prisikėlimas kaip ištikimos Dievo Meilės įvykis yra atlieptas Šventųjų
Mišių formoje. Jų metų ištikimos Meilės vedini mes ir žingsniuojame į save
dovanojančio Dievo Širdies namus: „Per tavo didžią
ištikimą meilę aš įeinu į tavo Namus ir iš pagarbios baimės puolu kniūbsčia
Šventykloje, kur tu esi garbinamas.“ (Ps 5,8).
Nuo
tylios maldos Šventovės papėdėje (Laiptų maldos) kartu su Kristumi mano širdis
žengia (Įžangos giesmė) į Dievo Širdies artumą - prie Jo Aukos altoriaus. Ten
ji sukniūbsta ir sugrunda (Kyrie), idant vertai kartu su angelais pagarbintų
(Gloria) ir susitelktų Dievo malonės dovanoje (Kolekta). Išgiedamas Dievo
Žodžis (Skaitinys) laipsniškai (Gradualas) įveda į Dievo šlovės išsiskleidimą
joje (Alleliuia) ir susitikimą širdžių Artumoje su Įsikūnijusiu - Dievu tapusiu
kūnu ir esančiu tarpe mūsų (Evangelija). Dievo Žodžiu aprengta tikinčio žmogaus
širdis yra kunigo aukojama ir save aukoja per Viešpaties rankas Dievui Tėvui
(Aukojimas). Taip
įžengiame į Dievo prigimties artumą – Ištikimos meilės įvykį ir čia Dievo
artumoje sukniumbame garbinimo akte kartu su visa Jo šlovės apgauta kūrinija
(Sanctus). Toliau gilioje Tyloje mūsų žmogiškumas “per Jį, su Juo ir Jame” yra
perkeičiamas Dievo Meilės atvertyje per Auką ir Prisikėlimą (Eucharistijos
Malda). Tik dėl to mes, į išganymą pakviesti Dievo vaikai, kreipiamės per mūsų
Viešpatį į Tėvą (Tėve mūsų) ir esame sodinami prie neapykantoje paskersto ir ištikima
Meile sužydusio Dievo Avinėlio (Agnus Dei) vestuvių puotos stalo (Komunija).
Taip įvyksta Ištikimo Meilės pilnatvė mumyse.
Tokia yra tradicinė Šventų
Mišių forma, įvedanti mus į Ištikimos Meilės – Dievo namų slėpinį.
Masiškai Vakarų
pasaulyje atšalančios ir nuo Dievo nusigręžiančios širdys terodo, kad pati
Ištikima Meilė tampa neatpažįstama. Vietoj Kristaus širdies patirties tikintiesiems
dešimtmečiais liturgijos “šventimui” buvo įnirtingai siūlomi pasaulietiški
pagardai. “II Vatikano dvasios” vardu
buvo atvirai išdavinėjama II Vatikano Susirinkimo dovanota ir su apaštaline
Bažnyčios Tradicija deranti liturgijos doktrina. Širdys susiviliojo, nuo Aukos
nusigręžė ir Ištikimos Meilės įvykio palaimos nebeišgyvena. Dėkui Dievui, Kristaus
vietininkui Benediktui XVI, kuris atnaujino II Vatikano Liturginės
konstitucijos aktualumą ir jos supratimą tęstinumo su Apaštalų tikėjimu
šviesoje. Stiprėjantis liturgijos sąjūdis visoje Bažnyčioje ir jau apimantis
abejas Romos liturgijos formas parodo, kad širdys siekia Dievo tikrovės.
Vesk mane,
VIEŠPATIE, savo išganingu teisumu,
nepaisydamas mano
budrių priešų!
Ištiesink man savo
kelią! (Ps 5,9)
Ad Fontes!
Ad Fontes!
Mindaugas Kubilius
Daugiau apie Šventų Mišių prasmę čia.
0 komentarai