(1 Kor 4, 10)
Kartą mano draugas manęs paklausė - kas yra idiotas?
Pats žodis idiotas yra kilęs nuo graikiško „idiotes“, kuris savo ruožtu padarytas iš „idios“, išvertus „pats sau“, tai „idiotes“ yra tarsi „pats-sau-pilietis“, paskiras žmogus. Senovės Graikijoje idiotu vadintas žmogus, nedalyvavęs polio (miesto-valstybės) valdyme, nėjęs į tautos susirinkimus. Pačioje Graikijoje šis žodis neturėjo neigiamos reikšmės. Visi gimdavo idiotais, o aktyviais piliečiais tapdavo per švietimą. Tačiau, atrodo, jau romėnų laikais, o ypač atėjus krikščionybei, kurios pagrindas yra Bažnyčios principas (gr. eklessia, nuo kaleo - šaukiu, eklessia - pašauktųjų susirinkimas), idiotais pradėti vadinti žmonės, kurie nedalyvauja visuomeniniame gyvenime, o tarsi protiškai atsilikę gyvena patys sau, savo išsigalvotame pasaulyje. Fiodoro Dostojevskio romane „Idiotas“ vaizduojamas labai įdomus atvirkštinis paveikslas: pagrindinis romano herojus, Miškinas, yra naivus, geras, žmogus ir jis susiduria su pasauliu, kuriam rūpi tik seksas, pinigai , garbė ir t.t. Todėl jis negali dalyvauti visuomeniniame gyvenime, nes jis nori būti geras. Romane tarsi padaroma išvada, jog šventam žmogui vienintelė tinkama vieta - sanatorija.
Bendrai pažvelgus pasakyčiau, kad idiotizmas yra būklė, kai laikaisi
savo, o visi aplinkui elgiasi kitaip ir dažniausiai tave palaiko
idiotu, protiškai atsilikusiu, nes tu nesupranti ar nenori elgtis kaip
jie. Tai labai įdomi būklė, nes kartais vienoje bendruomenėje visą
gyvenimą gali jaustis idiotu, bet patenki į kitą terpę, susipažįsti su
kitais žmonėmis, ir pasirodo, jog tarp jų tai yra norma, ir tu joks
idiotas.
Kas geriau žino šį pojūtį, negu krikščionys? „Mes skelbiame Jėzų nukryžiuotąjį, kuris žydams yra papiktinimas, pagonims – kvailystė“ (1 Kor 1, 23). Štai Christopheris Hitchensas, ateizmo skleidėjas, klausia: „koks kūrėjas pasirinktų „atskleisti“ save tik priekvailiams (semi-stupefied) valstiečiams dykumų regione?“ („The Portable Atheist“). Viename savo interviu kitas ateizmo apologetas Richardas Dawkinsas dejavo, jog jį supa vieni kvailiai, greičiausiai turėdamas omenyje Jungtinės Karalystės krikščionis.
Kas geriau žino šį pojūtį, negu krikščionys? „Mes skelbiame Jėzų nukryžiuotąjį, kuris žydams yra papiktinimas, pagonims – kvailystė“ (1 Kor 1, 23). Štai Christopheris Hitchensas, ateizmo skleidėjas, klausia: „koks kūrėjas pasirinktų „atskleisti“ save tik priekvailiams (semi-stupefied) valstiečiams dykumų regione?“ („The Portable Atheist“). Viename savo interviu kitas ateizmo apologetas Richardas Dawkinsas dejavo, jog jį supa vieni kvailiai, greičiausiai turėdamas omenyje Jungtinės Karalystės krikščionis.
Būti krikščioniu - tai reiškia būti kvailiu bedievių akyse. Tie,
kurie visa širdimi pasiryžta nekreipti dėmesio į žmonių teismą (1 Kor 4,
1) ir gyventi kvailio gyvenimą, ortodoksų krikščionybėje vadinami „kvailiais Kristaus vardan“ (gr. saloi, slav. юродивые Христа ради).
Kvailumas Kristaus vardan yra žygdarbis, nes kvailys neatskleidžia
savo tikro pamaldumo, nesipuikuoja juo ir gyvena Kristuje. Krikščionis,
matydamas tokį žmogų, atpažins jame Kristų ir nelaikys kvailiu, o jei žmonių teismas tyčiosis iš kvailio, tai tebus jo pamaldumo išbandymas, o žmonėms bus galimybė suprasti, jog Dievo akyse pasaulio išmintis - kvailystė.
![]() |
Pranašas Izaijas, Senojo Testamento kvailys Dievo vardan |
Istorijas apie Dievo pašauktų žmonių kvailumą sutinkame jau Senajame
Testamente. Pvz., pranašas Izaijas tris metus vaikščiojo nuogas ir
basas ir skelbė izraelitams apie artėjančią vergovę Egipte (Iz. 20,
2-3). Iš Naujojo Testamento mes žinome, kad žmonės kvailiais laikė
Apaštalus.
![]() |
Šv. Isodora (dešinėje), viena ankstyvųjų poapaštalinių kvailių Kristaus vardan, gyvenusi IV a. |
Krikščionims, sekusiems po Apaštalų, buvo jau lengviau, nes jau
egzistavo bendruomenė, kurioje jie vienas kitą suprato. Tačiau skelbiant
Evangeliją pagonims apaštalaujantieji dažnai vėl turėdavo tapti
Kvailiais Kristaus vardan.
Kartais tapti kvailiais priversdavo ir pačių krikščionių nuklydimai.
Kartais tapti kvailiais priversdavo ir pačių krikščionių nuklydimai.
![]() |
Šv.Prokopijus fon Ustjugas, vokiečių tautybės ortodoksų šventasis (XIII a.), kvailys Kristaus vardan |
Štai šventasis Prokopijus buvo vokiečių pirklys, kuris
atvykęs į ortodoksų kraštus susižavėjo jų pamaldumu bei atsidavimu ir
pats iš katalikų tikybos perėjo į ortodoksiją. Išdalinęs turtą jis ėmė
gyventi asketišką gyvenimą, tačiau kai susižavėję miestiečiai pradėjo
jam teikti per daug garbės ir jį liaupsinti, jis tapo kvailiu Kristaus
vardan.
Jis ypač išgarsėjo, kai 1290-aisias metais vieną dieną ėmė verkdamas
vaikščioti po Didžiojo Ustjugo miestą ir kviesti visus atgailauti bei
melstis, nes kitaip juos ištiks Sodomo ir Gomoros likimas. Visi tik
juokėsi iš jo ir manė, jog jis yra pamišęs, o po 7 dienų netoliese
nukrito meteoritas, sukėlęs miško gaisrą ir uraganą. Prasidėjus audrai
miesto gyventojai bėgo rinktis į tvirčiausią miesto statinį - katedrą ir
jos viduje aptiko Prokopijų besimeldžiantį Dievui, prašantį, kad šis
pasigailėtų miestelėnų.
![]() |
Šv. Prokopijaus gyvenimas, XVII a. ikona |
Svarbu suvokti, kad kvailiai Kristaus vardan nedarė kvailų veiksmų
netyčia ir kvailiais buvo dvasiškai, o ne psichologiškai. Tapimas
kvailiu Kristaus vardan yra visiškai racionalus asketinis veiksmas,
reikalaujantis tvirto tikėjimo Dievu ir stiprios dvasios.
„Artėja laikai, kai žmonės elgsis kaip bepročiai, o jei matys ką
besielgiant kitaip, jie maištaus prieš jį ir sakys: tu beprotis, - nes
jis nebus toks kaip jie“ - šv. Antanas Didysis.
Mažutėliai valdo, nepabijokim to žodžio:)
AtsakytiPanaikinti