Pradžia
Pradmuo - santykis - prasmuo
Kodėl žmogus yra laimės ieškojimo įkaitas? Žmogus nesukūrė nei laimės, nei
laisvės – nesukūrė ir pats savęs. Visa tai kūrimo aktu jam Kūrėjo buvo
padovanota. Tad jo laisvas pasirinkimas irgi yra apspręstas. Nes ką žmogus –
kūrinys – pasirinktų, kokiais keliais eitų, žmogus visada siekia laimės. Taigi
laimės siekimas yra esmingai apspręstas Kūrėjo. Laimė tėra žmogaus – kūrinio –
prigimtinės išsklaidos patirtis, t. y. pilnatvė ir pasitenkinimas (laimė).
Kūriniai įvairiai išgyvena pilnatvę. Augalas stiebiasi augti ir duoti vaisių.
Gyvuliui dar reikia kaulo ir lytinio instinkto patenkinimo rujos metu. Žmogus
gi siekia daugiau. Jis siekia neriboto gėrio patirties. Sukluskime: ar tas
neribotumas nekyla iš trokštamos vienybės su begaliniu Dievu, vienybės, kurioje
laimė duodama dovanai kaip vis didėjanti Dievo – Begalinio gėrio – patirtis (Ef
plg. 2,7)?! Ar ne ši prarasta beribė laimė verčia nuo Dievo nusigręžusius
žmones (nors jie, aptemdytieji, ir neigtų) tą dovanojamą laimę pakeisti beribiu
ribotos apčiuopiamybės kaupimu ir godžiai teigti savo pačių neribotumą!? Ar sau
nemeluojame, sau įrodinėdami kūrinio begalybę? Bet ar sugebame apibrėžti laimės
bei laisvės kaupą, ar galime apčiuopti jo ribas?! Sąmonėjantis žmogus, augant
savižinai, atsakomybei už save, plečia laimės ir vidinės laisvės kaupą. Tad
begaliniame Dievo troškime įžvelgdamas vidinius dvasinius pradmenis[1]
žmogus atpažįsta SAVO laimę - skaistume[2]
atspindėtą grožį bei gėrio kitam troškimą. Pagaliau, įsisąmonintas beglainės
laimės troškimas skatina protingą žmogų iškelti kilmės bei tapsmo prasmės
klausimą: „Kodėl esu, kam esu, ir kaip esu?”
Atsakymas į tą prasmės klausimą būtų tobula žmogaus savižina, apimanti savo
kilmės bei kilmingumo, materijos ir Dvasios pradų, t.y. viso ko pradžios (principium, ἀρχή), vadinasi, Kūrėjo ir kūrimo akto prasmės
atpažinimą. Savižina yra grįžimas namo,
į pradžią, kilmės šaltinio link (ad fontes): “Kaip džiaugiausi, kai
buvo man pasakyta: “Eime į Viešpaties Namus” (Ps 122,1). Todėl
sąmonėjantis laimės ieškojimas atveda mus į sielai būtiną suklusimą apie visa
ko Pradžią.
Su šia nuostata ieškodami atsakymo, mes ir atverčiame Pradžios knygą: “Pradžioje
Dievas sukūrė dangų ir žemę. O žemė buvo padrika ir dyka, tamsa gaubė bedugnę,
ir dvasia iš Dievo dvelkė viršum vandenų” (Pr 1,1-2). Toliau sekdami kūrimo
aktą, sužinome, kad pirmapradis padrikos ir dykos žemės būvis po penktos kūrimo
dienos pavirto kažkuo nuostabiu, jog net Dievas buvo sužavėtas: “Ir Dievas
matė, kad tai gera” (Pr 1,25). O po žmogaus sukūrimo pagal savo paveikslą
ir panašumą (plg. 1 Pr 1,26) Dievas ypač buvo patenkintas: “Dievas apžvelgė
visa, ką buvo padaręs, ir iš tikrųjų matė, kad tai buvo labai gera” (Pr
1,31). Taigi Apreiškimas aiškiai sako, jog kūrinija atsirado ne kažkokio
atsitiktinumo dėka, bet protingo Prado – vienintelio Kūrėjo – įbūtinta. Iš
nieko (plg. 2 Mak 7,28; Jn 1,4). Visagalio valia
kūrinija pradėjo būti ir jos buvimas tapo būtinas, gražus ir pasigėrėtinas.
Be to, svarbu suvokti, kad kūrinijos įbūtinimas yra nuolatinis anapus
ribotos kūrinijos ir anapus jos kismo (arba, laiko) esančio Kūrėjo aktas. Mat
Dievas yra nuolatinis ir amžinasis ‘dabar’. O kūrinija, nebūdama savęs pačios
priežastis, negali savyje pati išsilaikyti buvime ir sustabdyti kismą.
Vadinasi, ir kūrinijos buvimo laikas negali nesiremti nuolatiniu Dievo ‘dabar’.
Dievas įbūtina pasaulį čia ir dabar. Todėl pasaulis negali būti netarpdamas
santykiu su Dievu. Mūsų laike slypi amžinybė – Kūrėjo čia ir dabar.
Ši savaime aiški tiesa mums nurodo mąstančių kūrinių savimonės pagrindą:
MŪSŲ buvimas nuolat yra dovanojamas – tai Dievo atžvilgis į mus. O mes Dievo
atžvilgiu tegalime laikytis to dovanojimo – mūsų buvimo laido – Dievui nuolat
atsidėkodami. Taigi dėkojimas už dovaną yra sąmonėjančio žmogaus susivokimo
išraiška, gyvenimo kelrodis, prasmė ir
buvimą pagrindžiantis tarpsmo ‚gyvenime‘ būdas. Savęs ‘turėjimas’, t. y.
mano ir tavo tarpsmas, tėra Dievo dovana. O ir mano paties gyvenimo ‘būtinumo’
troškimas neįmanomas be mano paties Įbūtintojo.
Ir visa kūrinija yra dovana – grožio vienio visuma, verta Dievo
pasigėrėjimo. Grožis skleidžiasi darnia visuma kaip vienis. Kai į ją žvelgiame,
mus pagauna nuostaba. Ar ne gera nuo viršukalnės stebėti erdvę - dangų ir žemę – ir būti jos didybės
pagautiems?! Jeigu mes, sukurti pagal Dievo paveikslą ir panašumą (plg. Pr
1,26), taip grožimės, tai kaip neįsivaizduojamai ‘aukščiau’ esantis Dievas
stebisi kūrinijos vieniu ir grožiu! Juk Jis pats ir yra pasigėrėjimo
priežastis. Juk jei “Dievas apžvelgė visa, ką buvo padaręs, ir iš tikrųjų
matė, kad tai buvo labai gera” (Pr 1,31), tai Jis pats ir yra pasaulio
grožio šaltinis ir matas. Vadinasi, Dievas gėrisi pasauliu kaip savo paties
grožiu įstabaus vienio atspindžiu.
Sieloje klūstančio rūpestis dėl visa ko Pradmens ir Prasmės kaip žmogaus
laimės šaltinio kildina klausimą: kodėl Dievas kūrė pasaulį? Lyg stebėčiausi
pačiu SAVIMI ir klausčiau: kodėl ‘aš’, arba, anot Blezo Paskalio, “kodėl yra kažkas, o ne greičiau niekas”..
Kaip jau aptarėme, Dievas gėrisi kūrinija – savo paties grožio atvaizdu. Ar
galime manyti ką nors kita, jei ne tai, kad šis pasigėrėjimas ir yra
Dievo įvykdyto kūrimo akto tikslas? Ar ne todėl Dievas kūrė, nes pats Dievas
yra gėris ir įbūtina gėrį vardan savęs paties? Neabejojame, kad Dievo gerumas
yra pasaulio Pradmuo, Prasmuo ir tikslas. Todėl būtino kūrinijos ir Kūrėjo santykio
pagrindas, kūrinijos tarpimo prasmė yra vien tik gera Kūrėjo valia. Dėl
savo gerumo Kūrėjas palaiko pasaulio buvimą, t. y. įbūtina daiktų buvimą ir
kaitą. O ir mūsų laimės patirtis – gera mums čia būti! – kyla tik iš
Dievo gerumo. Vadinasi, jei pasaulio kilmė yra Jo gerumas, kokia prasmė siekti
kitko, jei ne to gerumo; koks tikslas sekti kitkuo, jei ne gerąja Dievo valia?!
Taigi, jei Dievas "dabar", t. y. kiekvieną akimirką, netartų iš Jo paties
gerumo kylančio „tebūnie”, pasaulis
išnyktų kaip niekada nebuvęs niekas. Kūrėjo geros valios palaikomi, t. y.
nuolatos įbūtinami, daiktai tarpsta Jo prasmingoje, vieningoje ir įstabioje
visumoje. Būvių, nepriklausomų nuo Dievo Kūrėjo ir tarpusavio susietumo, nėra
net ir nuodėmės pažeistoje kūrinijoje.[3]
Daiktų vienybė suprastina kaip logiška,[4]
t. y. rišli, prasminga ir protinga geros Kūrėjo valios susieta visuma. Todėl
Dievo valia atmetama tik ne-protingos ir be-prasmiškos, vadinasi, blogos
valios. Geros valios atmetimas reiškia kūrinijos santykių visumos iškreipimą ir
žalojimą. (Kasdieniame gyvenime dažnai matome, kaip bloga stiebiasi nutraukti
gera valia paremtus santykius ir kurpia beprasmius, pasmerktus žlugti.)
Būties visetas tarpsta tik tarpusavio santykiais, nes būti būva tik dėl
Dievo įbūtinančio gerumo. Akivaizdu, gerumas - žmones ir visą gyvastį apie save
telkiantis veiksnys. Juk tik gera valia yra įgali sutelkti. Tūlas pastebės, kad
blogo žmogaus draugija yra atgrasi, tuo tarpu šalia gero žmogaus gera būti.
Priešingai nei bloga valia, kuri stiebiasi tik naudotis kitais, gera valia
mezga tvirtų bei ilgalaikių santykių tinklą. Stipri gera valia suteikia ramybę,
tuo tarpu stipri bloga – griauna. Taigi į gerojo Dievo panašumą atsiliepiantis
žmogus tampa gyvybės ir kūrybos židiniu, traukos centru santalkai, pastovumo ir
ramybės nešėju, vadinasi, ir Dievo draugu bei bendradarbiu. Mat geras žmogus,
sąmoningai ar ne atsiliepęs į Dievo kreipimąsi, tampa Jo geros valios
įgyvendintoju savo paties ir kūrinijos labui.
Šiame skyriuje aptarėme, jog Dievas yra kūrinijos Prasmuo ir Pradmuo, gera
valia palaikantis kūrinijos ir Kūrėjo tarpusavio santykių visumą. Dievas yra
kūrinijoje atrandamo gėrio priežastis ir kūrinių stiebimosi akstinas. O žmogus
iš prigimties ieško Dievo gerumo suteikiamos laimės.
Jei Dievas yra mūsų laimė, ar negalėtumėme sužinoti, kaip tą laimę rasti?
Viešpaties gerumo Apreiškimas mums sužadina nenumaldomą troškimą ieškoti Jo
gerumo šaltinių ir patirti iš jų semiamą gėrį. Todėl ir kreipiamės į
Apreiškimą.
Šventasis Raštas sako, jog Dievas sukūrė pasaulį per Žodį (plg. Jn 1,3),
kuris yra “Dievo šlovės atšvaitas ir jo esybės paveikslas, palaikantis savo
galingu žodžiu visatą” (Hebr 1,13).
Apaštalas Jonas, kuris per Paskutinę vakarienę buvo padėjęs galvą ant Jėzaus
krūtinės (gr. ἐν τῷ κόλπῳ τοῦ Ἰησοῦ Jn 13,23), atskleidžia tiesą apie Tėvo
prieglobstyje esantį Dievo Sūnų (gr. ὁ ὢν εἰς τὸν κόλπον τοῦ πατρὸς, Jn 1,18):[5] “Pradžioje
buvo Žodis. Tas Žodis buvo pas Dievą, ir pats Žodis buvo Dievas. Jis pradžioje
buvo pas Dievą. Visa per jį atsirado ir be jo neatsirado nieko, kas tik yra
atsiradę. Jame buvo gyvybė ir ta gyvybė buvo žmonių šviesa” (Jn 1,1-4).
Čia apaštalas Jonas kalba apie vidinį
Dievo gyvenimą.
Ne tik Jono, bet ir kitos Evangelijos, ir visas Šventasis Raštas, ir visa
kūrinija, ir ypač žmoguje įspaustas Dievo atvaizdo tikrovė skelbia tiesą apie
vieną Dievą Trejybėje “Padarykime žmogų pagal mūsų paveikslą ir
panašumą” (Pr 1,26). Būtent Dievo Trejybės slėpinyje privalu ieškoti mumyse
įdiegto laimės troškimo išpildymo.
[1] “Dėl to aš klaupiuosi prieš Tėvą, nuo kurio kiekviena tėvystė danguje
ir žemėje turi vardą, kad iš savo šlovės
lobio suteiktų jums stiprybės jo Dvasios galia sutvirtinti jumyse vidinį žmogų,
kad Kristus per tikėjimą gyventų jūsų širdyse ir jūs, įsišakniję ir įsitvirtinę
meilėje, galėtumėte suvokti su visais šventaisias, koks yra plotis ir ilgis, ir
aukštis, ir gylis, ir pažinti Kristaus meilę, kuri pranoksta pažinimą, idant
būtumėte pripildyti visos Dievo pilnybės.” (Ef 3,14-19)
[2] Skaistumas – tai sielos nuskaidrinimas,
kad joje vėl išryškėtų Kūrėjo paveikslas (plg. Pr 1,26). Sielos nuskaistinimą
galime palyginti su veidrodžio nuvalymu: “Dabar mes regime lyg veidrodyje,
mįslingu pavidalu, o tuomet regėsime akis į akį.” (1 Kor 13,12). Šis
nuskaistinimas yra dvejopas. Viena vertus, tai sielą drumsčiančių aistrų
sutramdymas, kita vertus – nuolankumo Dievui įgijimas. Tik nuolanki ir tyra
siela yra pasiruošusi susitikti su Dievu. Ir tik į pasišventusią, taigi,
dorybių bei ryžto įžengti į Dievo Artumą puošiamą sielą Dievas maloningai pažvelgia : “Mano
siela šlovina Viešpatį, mano siela džiaugiasi Dievu, savo Gelbėtoju, nes jis
pažvelgė į nuolankią savo tarnaitę” (Lk 1,46-48). Taigi skaistumas nėra tik
susilaikymas nuo nesantuokinių lytinių santykių ar kunigo bei vienuolio įžadas.
Net skaistumo įžadą davęs žmogus nėra apsaugotas nuo pavojaus tapti
svetimautoju. Skaistumo esmė – tai valinga vidinė sielos nuostata prieštarų
akivaizdoje vykdyti Didijį meilės Dievui bei artimui įstatymą. Susilaikymas nuo
lytinių santykių, arba išorinis skaistumas, yra tik viena iš priemonių vidiniam
skaistumui pasiekti, bet dar ne pats vidinis skaistumas. Ikivedybinis
susilaikymas – tai kova prieš jaunatviškas aistras, kad jaunas žmogus taptų
atsakingu už save ir pasiruoštų santuokinei atsakomybei už kitą asmenį. O patys
santuokiniai lytiniai santykiai, jei jie augina iki mirties būti kartu
pasižadėjusių asmenų vis didesnį atsidavimą ir ištikimybę, skaistumą tik
stiprina. Tad lytinių santykių skaistumas ir gėris – tai atsakomybės už kitą
bei maloningo atsidavimo kitam iki mirties šventimas.
[3] Nebent vaizduotėje: sapnuose, svajose,
svaičiojimuose ir t.t.
[4] „Logiškas“ (λογικός, protingas) kyla iš λόγος – pradas, prasmuo, protas.
[5] Originaliame graikiškame Naujojo Testamento tekste ir Jėzaus krūtinei, ir
Tėvo prieglobsčiui pavadinti vartojamas
tas pats žodis κόλπος - krūtinė, prieglobstis, vidujybė. Šis sugretinimas atskleidžia didžią meilės,
kylančios iš Švenčiausios Trejybės, tiesą: būti Dievo Sūnaus Jėzaus meilės
artume reiškia būti ir Sūnuje esančio Tėvo Artume.
0 komentarai