Visuose pasaulio kraštuose šiais laikais labiausiai
aktuali ir svarstoma tema — tai daug kam įvairiais atžvilgiais įgrisusi
šimtaformė krizė. Krizė reiškiasi daugiau ar mažiau visose žmogaus gyvenimo
srityse, ir net neretai kalbama ne tik apie tokių ar kitokių žmones liečiančių
dalykų krizę, bet ir apie paties žmogaus krizę. Mat daug kas ima su apatija, su
abejingumu žiūrėti į visą gyvenimą, nes daug kas ima nesusivokti, kokia esamose
nelemtose sąlygose gali būti žmogui gyvenimo prasmė, kam žmogui dirbti, vargti,
kovoti, laukti pagerėjimo, kai žmogus nemato ir neturi aiškių idėjinių gairių
ir duodančių galios suprasti ir vertinti gyvenimo reiškinius tikrų idėjinių
perspektyvų. Taip, krizė daug kur bauginančiai yra įsigalėjusi ne tik
ekonominėje srityje, ne tik socialinėje ir politinėje, bet net ir doros ir
religijos reikaluose.
Ir vienoje kurioje gyvenimo srityje ilgiau esanti
krizė negali neatsiliepti žmogaus dorinėje ir religinėje sąmonėje ir reikalauja
daugiau negu normaliais laikais dorinio judrumo ir religinio susiorientavimo.
Savaime tad suprantama, kad tik dorinės bei religinės rūšies pastangomis gali būti
sėkmingai kovojama prieš krizę, tiesiog liečiančią dorinius ir religinius
dalykus.
Jau nuo seno mūsų inteligentijos tarpe yra nemaža
religinės krizės paliestų žmonių. Pokariniais laikais, kai inteligentija
daugiau gali santykiauti su miestelių ir kaimų gyventojais, tai religinės
krizės reiškiniai, nežiūrint gausingų katalikiško veikimo pastangų ir darbų,
vis gausiau ir giliau apima kaskart didesnes Lietuvos mases.
Religinė krizė liečia ir religinio susipratimo ir
religinio gyvenimo sritį. Ir vienu ir kitu atžvilgiu ta religine krize turi
susirūpinti visi susipratę Lietuvos katalikai, bet visų pirma, žinoma, tie,
kurie iš pašaukimo privalo budėti religinių reikalų sargyboje ir kurie pirmieji
turi sielotis tų reikalų pažanga.
Religinio susipratimo krizė pirmučiausia reiškiasi
nesiorientavimu tuose klausimuose, be kurių išsiaiškinimo neįmanoma ir
privačiajame ir viešajame gyvenime tinkamai, kaip pridera katalikui, atlikti
savo priedermes. Religinio susipratimo krizė reiškiasi antai, kai žmonės, kad
ir apie jokią savo gyvenimo religinę pervartą negalvodami, betgi dedasi prie
tokių judėjimų, įsijungia į tokias sroves, kur sąmoningai ar nesąmoningai
prasilenkiama daugiau ar mažiau su krikščioniškosios doktrinos nurodymais ir
reikalavimais.
Ypač daug kam nelengva susiorientuoti
krikščioniškosios doktrinos nuostatuose, liečiančiuose socialinį, tautinį ir
valstybinį gyvenimą. Enciklikų Rerum
novarum ir Quadragesimo anno
mintys per mažai dar yra pasiekusios ne tik masių, bet ir inteligentų socialinę
sąmonę. Garsiosios Leono XIII, Pijaus X, Benedikto XV, Pijaus XI enciklikos
apie tautinį, tarptautinį ir valstybinį gyvenimą daugelyje kraštų žinomos, ir
tai paprastai su spragomis, tik visai negausingam susipratusių katalikų elitui.
Socialinį, tautinį ir valstybinį gyvenimą liečiančius krikščioniškosios
doktrinos nuostatus betgi labai svarbu šiais laikais, kiek galima, plačiau
paskleisti visuomenėse, nes dėl nesiorientavimo šituose nuostatuose šiais
laikais daug kam gresia religinio indiferentizmo, religinės sąmonės pakrikimo,
nuo religijos atšalimo ir atsitolinimo pavojai. O iš čia didelė žala ir tiems
tų pavojų ištiktiesiems, ir Bažnyčiai, ir tautai bei valstybei.
Iš tų krikščioniškosios doktrinos nuostatų čia tenka
paliesti tuos, kurie iš religinės bei dorinės pusės nušviečia tautinį bei
nacionalinį gyvenimą, - tenka kalbėti apie nacionalizmą krikščioniškosios
doktrinos šviesoje.
Šita tema apima labai svarbių ir aktualių klausimų
kompleksą. Juk nemaža yra daroma priekaištų katalikams ir Katalikų Bažnyčiai,
tariamai iš tautos reikalų ir iš besiimančios visiems tautos reikalams
atstovauti valstybės reikalų požiūrio. Prikišama antai katalikybei šaldančio
nuo tautos reikalų internacionalizmo ir tautinio indiferentizmo skiepijimo
tendencijos. Prikišama jai tautos reikalų nustelbimas vyraujančiais
antgamtiniais požiūriais, tautinės individualybės nebranginimas, lygiai
besistengiant elgtis su visomis tautomis. Prikišama tautinės valstybės
nepakankamas vertinimas, tautinės vienybės skaldymas, kuriant ir palaikant
katalikiškas kultūrines organizacijas, tautiečių dirigavimas iš svetimame
krašte esančio centro taip svarbiuose religiniuose dalykuose.
Neretai keliama mintis, kad Bažnyčia, kaip
aprūpinanti tik dalinius tautos reikalus, privalanti reikšti paklusnumą visais
tautos reikalais besirūpinančiai valstybei, kad tik pagaliau valstybės
diriguojama tautinė bažnyčia galinti tikti integralinio tautiškumo interesams,
kad tik specifiška tautiška religija esanti tautai savas dalykas.
Šitie ir panašūs priekaištai, kaip pamatysime, dalimi
yra atsiradę dėl nesusipažinimo su atitinkamais Bažnyčios mokslo nurodymais,
dalimi dėl klaidingų pažiūrų į tautos bei valstybės prigimtį, reikalus ir
uždavinius.
Čia betgi ne tiek bus svarbu tuos priekaištus
atremti, kiek tų priekaištų proga pozityviai giliau išaiškinti tautinių bei
nacionalinių reikalų santykį su Bažnyčia, būtent tuos reikalus giliau
panagrinėti krikščioniškosios doktrinos šviesoje.
Šitokių reikalų, šitokių klausimų, kurie taip daug
ką jaudina ir kurie taip labai turi rūpėti tikram Bažnyčios ir savo tautos
mylėtojui, negalima traktuoti nei išimtinai apologetiniu, defenzyviniu metodu,
nei antitetiniu, ofenzyviniu, puolimo būdu, bet visų pirma — kūrybiniu,
ireniniu, sintetiniu, sine ira et studio,
— be piktumo ir šališkumo.
Suprantant tikrai Bažnyčios reikalus, yra visai
aišku, kad Bažnyčiai negali nerūpėti kuo didžiausia tautos gerovė, negali jai
nerūpėti, kad visi tautiečiai gerai suprastų tautos reikalus, kad su didžiausiu
atsidėjimu ir pasiaukojimu jie dirbtų savo tėvynės, savo tautos labui. Tikrai
suprasta tėvynės meilė negali, žinoma, neapimti ir pirmaeilės svarbos tautai
religinių bei dorinių rūpesčių ir reikalų; mat visa, kas vyksta gera tautoje ir
tėvynėje, pagal Dievo nustatytus esybių prigimčiai tikslus, Bažnyčia visa tai
laimina ir stengiasi tokiems vyksmams suteikti antgamtinio kilnumo charakterį.
Taip pat, suprantant tikrai tautos bei valstybės
reikalus, yra aišku, jog valstybei labai svarbu, kad tautos bei valstybės
gyvenime reikštųsi kuo didžiausia religinio susipratimo ir uolaus religinio
gyvenimo įtaka. Mat tada tėvynės meilė nepalyginamai bus patobulinta ir
sustiprinta, bus apsaugota nuo iškrypimų, plačiau reikiamai apims ir pačius
svarbiuosius religinius bei dorinius tautos reikalus, bus daugiau tada tautoje
sutarimo, taikos dvasios, daugiau pasiaukojimo, savitarpio pagalbos, uolumo,
energingo pažanga susirūpinimo tautos viduje ir teisingo bei taikingo
sugyvenimo su kitomis tautomis.
Kaip ne kartą Leono XIII ir Pijaus XI yra pareikšta,
juo kas bus geresnis katalikas, juo kam labiau rūpės tikrai pažinti religijos
reikalus, tuo tas drauge bus ir geresnis patriotas. Taip pat kas
krikščioniškojo mokslo akimi žiūrės į tautos reikalus, tas supras, kaip
neapsakomai daug patarnaujama tautai, kai jos tautiečių tarpe sustiprinamas
religinis susipratimas ir tikras uolus religinis gyvenimas.
Visoks tad nevykęs, klaidingais pagrindais paremtas
tautinis bei nacionalinis ir valstybinis nusistatymas ir veikimas, juo labiau,
kai jis sueina į koliziją su krikščionybės mokslu, yra iš tikrųjų žalingas
pačiai tautai ir valstybei.
Kalbant apie nacionalizmą krikščioniškosios
doktrinos šviesoje, tenka pirmiausia išsiaiškinti, kas yra nacionalizmas, kas
yra tauta, kokie yra tautiniai ir nacionaliniai reikalai. Paskui tenka čia
pasvarstyti, kaip krikščioniškosios doktrinos šviesoje reikia žiūrėti į
tėvynės, tautos, tautinės valstybės vertinimą. Pagaliau reikia įsižiūrėti,
kokie čia dažniau pasitaiko svarbesni nesusipratimai tarp tų, kurie sakosi
ypačiai esą susirūpinę tautos bei valstybės reikalais, ir tarp tų, kurie yra
gyvai susirūpinę religijos reikalais; kokie žymesni tie nesusipratimai šiandien
reiškiasi įvairių kraštų gyvenime.
I
1. Nacionalizmo
terminas, kaip liudija 1922 m. Maurice Vaussardo[1]
visame pasaulyje tarp teologų, filosofų, sociologų, juristų, rašytojų daryta
anketa, toli gražu nevienokia prasme yra vartojamas. Vieni į nacionalizmą
žiūri, kaip į ypatingų tautos meilės, tautos savybių išlaikymo ir kultivavimo
akcentavimą, tautinės valstybės galia ir didybe didelį susirūpinimą. Kiti artimai
jungia nacionalizmo sąvokos turinį su tautų teise į savitą valstybę. Vėl kiti
tą terminą vartoja prasme perdėjimo, vienašališkumo, ekskliuzyviškumo,
nevaržomo tautos ir tautinės valstybės egoizmo, einančio į koliziją su kitų
veiksnių kompetencijomis tautos ir valstybės vidaus gyvenime ir kitų tautų
reikalais ir natūraliais siekimais. Taigi vieni tą žodį vartoja teigiama
prasme, panašiai kaip patriotizmą,
kiti gi neigiama prasme, kaip ekskliuzyvistinį tautiškumą ir tautiškumui
besiimantį išimtinai atstovauti tautinio valstybiškumo absoliutinimą.
Šičia man nerūpi imtis galutinai spręsti
terminologijos klausimą, kuria būtent prasme, logiškumo žiūrint, teigiama ar
neigiama tą terminą reikėtų vartoti. Terminų vartojimas įsigali ne kartą ne
vien veikiant loginiams motyvams, ypačiai kai liečiama tokios sąvokos, kurios
vartojamos ne vien mokslo reikalui, bet kurios labai jaudina ir plačiąsias
mases. Krikščioniškosios doktrinos požiūriu, nėra jokio reikalo burną daugiau
aušinti ar plunksną spausti, stengiantis įgyvendinti išimtinį to termino
vartojimą viena ar kita prasme. Svarbiau čia tik priminti mokslininkų
nesutarimą to termino prasmės supratime ir nebūtinai stengtis jo, sakysime,
pejoratyvinę prasmę visiems užmesti. Norint pažymėti neigiamo nacionalizmo įsakmų
charakterizavimą, tiksliau bus prie to žodžio pridėti atitinkamą būdvardį,
sakysime, tiksliau bus kalbėti apie egoistinį nacionalizmą, arba apie
vienašališką nacionalizmą, arba apie ekskliuzyvistinį nacionalizmą, arba
pagaliau apie estetinį ir totalistinį nacionalizmą, žiūrint, kurį to neigiamumo
niuansą čia norime ypačiai paakcentuoti.
2. Pagrindinesnės už nacionalizmo ir nacionalumo
sąvokas yra tautos ir nacijos sąvokos. Nacija paprastai vadinama kultūringa
tauta, kuri yra sukūrusi savo valstybę arba kuri dėl savo kultūrinio subrendimo
turi teisę savo valstybę steigti, nors tam steigimui nelemtos sąlygos tuo tarpu
ir neleistų virsti realiu faktu. Taigi visų šitų sąvokų pagrinde yra tautos
sąvoka. Kai kalbama apie nacionalius, tautinės valstybės reikalus ir interesus,
tai pagaliau kalbama apie tautos reikalus ir interesus. Taigi norint lemtai
suprasti, kaip žvelgti į nacionalizmą krikščioniškosios doktrinos šviesoje,
reikia įsižiūrėti, kaip tos doktrinos šviesoje reikia vertinti tautą, jos
egzistavimą, jos savybes, jos individualiąsias ypatybes, jos siekimus savo
individualybei kultivuoti, jos pastangas turėti galingą, kultūringą, laimingą,
garbingą savo valstybę.
Nors tautos sąvoka taip įvairiai, tetiškai ir
antitetiškai nesuprantama, kaip nacionalizmas, tai betgi ir ją norint arčiau aptarti,
yra nemaža neaiškumų. Įvairiai atsiradusioms tautoms sunku rasti toks
apibrėžimas, kuris visoms joms lygiai tiktų. Bet tai nekliudo daugiau ar mažiau
lemtai susivokti, kai klausimas eina apie konkrečias tautas, kas būtent sudaro
jų tautiškumo sąvokos svarbesnius elementus. Paprastai tinka nurodyti į svarbią
tautiško bendrumo atsiradimo priežastį — į bendrą kilmę arba rasę; iš čia
anatominės ir fiziologinės tautos ypatybės, nuo kurių daug priklauso tautos
juslinio gyvenimo pasireiškimai, tautos temperamentas ir netiesioginiu būdu ir
tautos charakteris. Bet tautos temperamentas daug priklauso ir nuo gyvenamo
krašto geografinės padėties, nuo klimato, nuo artimesnės ir tolimesnės gamtinės
aplinkumos ypatybių, nuo gyvenimo sąlygų. Tautos charakteris daug priklauso nuo
bendros istorijos, nuo ekonominio, socialinio ir politinio gyvenimo sąlygų. Be
galo didelę reikšmę turi tautai jos išpažįstama religija.
Bendros kilmės keliu bent manomoje jos daugumoje
atsiradusi tauta šiandien kai kurių pabrėžtinai vadinama gryno kraujo, vienokio
kraujo tauta. Tas kraujo giminingumas, tas kraujo grynumas laikomas tautos
išsilaikymo, tautos sveikatingumo ryškiausiu pažymiu.
Kitas svarbus tautinio bendrumo vertinamiausias
pažymys — bendra kalba ir ja besiremianti bendra tautos literatūra.
Bet yra daug tautų, ir tai labai žymių, kurios
atsirado istorijos eigoje, susimaišius įvairioms rasėms ir tautoms taip, kad
sunku būtų šiandien pasakyti, kurios rasės, kurios kilmės žmonės toje tautoje
daugiau savo žymėmis reiškiasi.
Yra kraštų, kur įvairių kilmių, įvairių kalbų,
įvairių religijų žmones taip glaudžiai sujungė bendras istorinis likimas,
bendros pergyventos kovos laikai, bendri džiaugsmai ir vargai, kad dabar jie
jaučiasi kaip ir vienos tautos vaikai.
Yra tautų, kurios turi labai gyvą tautinio bendrumo
sąmonę ir jausmą, o nekalba viena kalba, nors yra bendros kilmės, kaip antai
žydai, airiai.
Tautinės ypatybės vienos daugiau išreiškia kūno
tautinius individualumus, kitos individualines sielos ypatybes, o trečios
papročius ir kitus bendrus visuomeninius pažymius. Tauta ir neturėdama savo
valstybės gali pareikšti ir išorėn nemenką bendrą kultūrinį gyvenimą. Tokia
tauta vertinama kaip nacija ir ji, esant reikalingoms sąlygoms, turi teisę eiti
kad ir per kovą su priešais prie savo nepriklausomos valstybės sudarymo.
Žinoma, ne visados tautos, kad ir iš esmės galinčios
sugebėti savo nepriklausomą valstybę turėti ir normaliai ją tvarkyti, turi
progos, turi sąlygų faktiškai tą savo sugebėjimą realizuoti kad ir savo tautos
daliai; labai dažnai nėra joms galimumo visus tautiečius turėti savo nepriklausomoje
valstybėje. Paprastai visose valstybėse yra ir kitų tautų dalelių arba
vadinamųjų tautinių mažumų. Jos priklauso valstybei kurios daugumą sudaro kita
tauta, ir šiandien niekas rimtai nemano, kad visur būtų galima sudaryti
valstybes, turinčias savo ribose visus savo tautiečius ir tik juos teturinčias,
taigi esančias be jokių tautinių mažumų, be jokių kitos tautos piliečių.
Šitą faktą labai svarbu turėti galvoje, kad galėtume
lengviau suprasti, jog tauta turi prigimtą teisę reikštis kultūriniame veikime,
jog tą prigimtinę teisę valstybė, valstybės valdžia privalo gerbti, bet neturi
moralinės teisės jos naikinti, slopinti, jos sveiko veikime reiškimosi trukdyti.
Šita teisė kai kuriose po Didžiojo karo sudarytose tarptautinėse sutartyse yra
net įsakmiai fiksuota ir garantuota.
3. Paties visatos Kūrėjo jau taip yra nustatyta, kad
žmonija susideda iš įvairių savo individualiosiomis ypatybėmis asmenų ir iš turinčių
skirtingas savybes tautų. Kaip tos pačios šeimos vaikai, nors ir panašūs,
daugiau ar mažiau skiriasi savo išvaizda, savo ūpu, temperamentu, savo
palinkimais, taip ir didžiojoje žmonijos šeimoje reiškiasi tautinių tipų
įvairumas, skirtingumais išmarginti grupiniai panašumai.
Atskirų žmonių temperamento skirtingumai susideda ir
iš biologinių jėgų ir veikiant savotiškai įvairiose vietose gamtos ir gyvenimo
aplinkai; atskirų žmonių charakteris priklauso ir nuo temperamento ir nuo
laisvo jo ir viso gyvenimo tvarkymo proto nurodymais, religiniais bei doriniais
požiūriais; prie charakterio susidarymo prisideda ne tik paties asmens laisvas
savęs tvarkymas, savęs auklėjimas, bet ir kitų šiokiu ar kitokiu būdu ir
laisvai ir nesąmoningai daroma įtaka.
Panašiai ir tautų temperamento bei charakterio
savybės priklauso ir nuo išorinių ir nuo išvidinių faktorių. Fiziologiniai
dėsniai, gyvenamoji vieta, klimatas, valgis, išorinio darbo rūšys ir būdai
veikia, jei taip pasakysiu, tautos kūną. Religija ir dora, šeimyniniai,
grupiniai ir visuomeniniai santykiai, istoriniai pergyvenimai, žygiai,
pavyzdžiai, taikūs ir priešiški retesni ar dažnesni susidūrimai ir reikalai su
kitomis tautomis įvairiai prisideda prie tautos dvasios formavimo. Taigi skirtingos
tautų ypatybės susidarydamos priklauso ir nuo palankių ir nuo nepalankių
sąlygų, nuo teigiamos ir nuo neigiamos rūšies įtakų, ir nuo laisvai bent dalimi
paveiktų ir nuo nesąmoningai vykstančių vyksmų.
Atskirų tautų su įvairiomis ypatybėmis atsiradimas
praturtina žmonijos gyvenimą naujais reiškiniais, yra ne kartą sąlyga dideliems
istoriniams veiksmams, įvairiems dramatiškiems istoriniams vyksmams. Tautų
įvairumas daug prisideda prie kultūros pažangos, kuri visuomet daug priklauso
nuo įvairių verslų pasirinkimo, pagal įvairius palinkimus ir sugebėjimus, tokiu
būdu nuo darbo pasidalijimo ir nuo pasinaudojimo vieni kitų skirtingų darbų
padariniais.
4. Atskirų tautų atsiradimas turi taip pat didelės
reikšmės ir kiekvienos atskiros tautos vidaus gyvenimui. Kiekviena tauta paprastai
turi savo labai teigiamų vertingų savybių, kurios savaime verčia žmogaus sielą
jas mylėti, branginti, jas saugoti, jas plėtoti, jomis teisingai didžiuotis.
Bet kaip savo tėvus, savo šeimą, savo gimines
normalus žmogus natūraliai myli, brangina, džiaugiasi jų džiaugsmais, dalyvauja
jų liūdesyje, panašiai ir normaliai išauklėtas tautos narys savaime reiškiasi
tėvynės meilės jausmais, pastangomis ir darbais. Kaip tėvų namai savo širdinga
šeimynine šiluma, savo saugojančia ir padedančia globa, savo jaukumo poezija
įpareigoja kiekvieną normalų žmogų neišdildomam dėkingumui, taip pat ir
gyvenimas tautoje, kuri yra ne kas kita, kaip išplėstos laike ir erdvėje tėvų
namų bei šeimos židinio ribos, su kuriuo tūkstančiais naudingų įtakų yra
glaudžiai susijęs mūsų likimas. Tai visa savaime mūsų sieloje ugdo tėvynės
meilę ir savaime sužadina mumyse ypačiai branginamos priedermės tėvynei
supratimą.
Ir garsieji krikščionių moralistai, kaip antai Tomas
Akvinietis, pripažįsta, kad iš priklausymo prie tos pačios tautos natūraliai
atsiranda ypatinga dorinė priedermė, ypatinga meilės ir dėkingumo tėvynei
pareiga — pietas erga patriam[2].
5. Yra pagrindo kalbėti ne tik apie iš prigimties
einančias mūsų priedermes tėvams ir tėvynei, bet ir apie jų teises mūsų ir kitų
tautų atžvilgiu.
Leonas XIII enciklikoje Rerum Novarum kalba apie šeimos iš prigimties turimas teises ir
priedermes, kurios yra pagrindinesnės ir senesnės už jų fiksavimą pozityviuose
valstybių įstatymuose. Panašiai ir tautos, dar prieš sukurdamos valstybę ir prieš
įsivesdamos valstybinę teisinę santvarką, reiškiasi kaip moraliniai asmens, su
savo teisėmis ir priedermėmis. Jau laukinės tautos jaučiasi turinčios savo
teises, skirtingas nuo atskirų individų (pvz., kruvinojo giminės keršto teisė).
Senojo įstatymo istorija mums liudija apie žydų tautos prigimtinių teisių
sąmonę Egipte Mozės gimimo laikotarpyje. Jie atskirus žydus liečiančią
neteisybę jautė, kaip tautos visumos teisių įžeidimą. Mes žinome apie netekusių
savo valstybės airių skaudžiai jaučiamą tautinių teisių maltretavimą
šimtmečiais iš anglų valdžios pusės. Mes žinome apie Balkanų tautų kovas dėl
savo teisių senojoje didžiojoje turkų imperijoje. Mes žinome apie išdalytų tarp
trijų valstybių šimtametines, kartais labai kruvinas lenkų kovas dėl savo tautos
teisių.
Bet nėra reikalo mums čia gilintis į kitų tautų
pavyzdžius. Mūsų pačių tautos istorija pakankamai liudija, jog mes esame
įsitikinę, kad ne valstybė tautą sukuria ir ne valstybė pirmoje eilėje nustato
tautai teises ir priedermes. Ne valstybės valdžia juk mums įsakė prieš Didįjį
karą varyti tautinį judėjimą, nenusigąstant nei valstybių organų įstatymais ir
neįstatymais paremtų draudimų, nebijant nei pakenkimo savo karjerai, nei
piniginių pabaudų, nei belangių, nei tikrų sunkiųjų darbų kalėjimų, nei
ištrėmimų nejaukiose Europos Rusijos ir žiauraus Sibiro plotuose. Ir dabar mums
pirštu prikišamai aišku, kad mūsų tautos teises ir priedermes negali mums visur
užbrėžti taip neapsakomai branginamos mūsų dabartinės nepriklausomos valstybės
šiaip ar kitaip leidžiami įstatymai. Mes juk kovojame ir turime neišdildomų
priedermių kovoti dėl Vilniaus krašte tautiškai vargstančių mūsų brolių
prigimtų tautinių teisių. Mums turi visada gyvai rūpėti tautinės kultūros
teisės mūsų taip gausingų tautiečių išeivių Šiaurės ir Pietų Amerikoje ir
kituose pasaulio kraštuose, įvairių valstybių valdomuose. Ne vien tad tik
sausas skirtingų dalykų atskyrimo objektyvus logikos reikalavimas mus verčia
neidentifikuoti tautos ir valstybės priedermių ir teisių, bet ir sąmoninga mūsų
tėvynės meilė, tautos reikalų tikras branginimas, jais gyvas susirūpinimas, dėl
tautos prigimtinių teisių nenuilstamas visais dorais būdais kovojimas.
6. Tai, kas iki šiol pasakyta, visai nereiškia, kad
mes neturėtume vertinti nepriklausomos valstybės, kaip neapsakomai brangintinos
tautai gėrybės. Juk nepriklausomos valstybės negi gali branginimą reikšti, kai
jai priskiriama ne jai priklausančios savybės. Valstybė savo tikslu, savo
uždaviniais, savo teisėmis ir priedermėmis duoda pakankamai pagrindo ją neapsakomai
vertinti, neapsakomai branginti, jos išlaikymui, jos klestėjimui, jos garbei
visomis išgalėmis reikale pasiaukoti. Juk visos tautos, turėdamos nepriklausomą
valstybę, ją didžiai brangina, visais būdais rūpinasi jos išlaikymu, jos garbe,
jos didybe. Tos gi tautos, kurios visai neturi nepriklausomos valstybės, arba
ne tose ribose, kuriose turėtų turėti, deda visas pastangas, nesigaili rūpesčių
ir aukų, kad galėtų savo valstybinį idealą pagal išgales realizuoti. Iš tikro
tauta be savo valstybės nėra normalioje padėtyje. Tautai čia stinga vieno
pajėgą ir autoritetą turinčio centro, kuris sėkmingai rūpintųsi tautos teisių
pasireiškimą žadinti, remti, ginti. Kai tauta turi savo valstybę, tai joje gali
nekliudomai pilniau pasireikšti bendrojo tautos labo siekianti valia, kuri
tinkamais tautai įstatymais tvarko tautos vidaus gyvenimą ir nustato normalius
santykius su kaimyninėmis ir kitomis tautomis. Visai kas kita tautiečių
sudarytas valstybinis aparatas ir jų valdomas, ir vėl kas kita, kai svetima
tauta kraštą valdo. Įstatymai, nors ne visur atstoja tautos papročius ir tautos
rūpesčius bei siekimus, bet labai aiškiai nubrėžia bent kai kurias bendras
tautos valios linijas ir gyvai reprezentuoja savo srityje tautos valios
saistantį autoritetą.
Tautinė valstybė geriau gali patarnauti piliečiams
savo pagalba įvairiuose kultūros reikaluose, negu svetimas tautas valdanti
valstybės valdžia.
Tautos pažangos reikalai, tautos aspiracijos
normaliai rūpi tautinei valstybei, jos valdžiai, jos visam valdomajam aparatui,
ir, žinoma, kitokio pasisekimo ir tie reikalai ir tos aspiracijos gali
susilaukti savoje valstybėje, negu svetimų tautų valdančioje valstybėje. Taigi
tauta savo valstybėje turi nepaprastai svarbią ir reikalingą galingą savo
normaliam gyvenimui atramą, savo teisių bei reikalų saugotoją bei rėmėją, savo
svarbių reikalų dalies tvarkytoją, savo autoritetingą atstovą būtinuosiuose
santykiuose su kitomis tautomis.
7. Bet negalima užmiršti, kad tarp tautos ir savo
valstybės yra glaudus tarpusavio santykiavimas. Tame santykiavime neleistina
yra pamiršti apie įtaką tautos gyvenimo savitos valstybės gyvenimui.
Visose kultūros srityse galingai savo pastangomis ir
darbais besireiškianti tautos laisva iniciatyva, iš tautos sielos gelmių
besiveržianti, ne iš viršaus tik žiebiama tėvynės meilė, tautos savybių
savaimingas branginimas, tautos gerovės, laimės, garbės iš tautinės sąmonės
gelmių einąs siekimas — tai tvirčiausias pagrindas ir savo valstybės galiai,
gerovei ir garbingiems jos gyvenimo pasireiškimams. Kai tautoje galingai
reiškiasi nepadiktuotos iniciatyvos keliu sumanymai ir darbai, kai valstybė
nesikiša ne į savo sritį tautos gyvenime, kai ji moka nevalstybines teises ir
institucijas geriau gerbti, negu svetima valstybė, tai tada aiškiai yra
laimingas normalus santykiavimas tarp savos valstybės ir tautos, išeinąs
bendrai ir tautos ir valstybės gerovei, didybei, laimei ir garbei. Tada
išsipildo palaimingumas tautai, kai ji turi savo valstybę, apie kurį kalba
Tomas Akvinietis savo komentaruose į Aristotelio
politiką[3].
Deja, ne visada tėra normalus santykiavimas tarp
valstybės ir tautos, tarp valstybės valdžios reiškiamų nusistatymų bei pastangų
ir tikrų tautos reikalų. Šio amžiaus pradžioje antai Kanadoje gyvenantieji
prancūzai labai sielojosi dėl tironiško kišimosi į prancūzų tautos religinius
reikalus Prancūzijoje. Rusai emigrantai teisingai dejavo ir dejuoja dėl
valstybės valdžios nepripažinimo ir mindžiojimo prigimtų asmens, šeimos,
religijos, nuosavybės, kultūrinio darbo laisvės teisių totalitariškai bolševikų
valdomoje Sovietų Rusijoje. Dėl nacionalsocialistiško etatizmo įsigalėjimo
Trečiajame vokiečių reiche skundžiasi, kur tik laisvą žodį gali tarti, vokiečių
tautos žmonės.
[1] M. Vaussard. Enquêtesur
le nationalism. Paris (Spes).
[2] II II c. 101, a. 1
ir a. 3.
[3] Comm. in Aristot. Polit.
I, 3, lect. 2.
Skelbiama iš "Filosofijos raštų rinktinė" (1990). Pirmą kartą straipsnis publikuotas 1937 m. Tekstas skelbiamas ir 2012 išleistoje Lietuvos politinės minties antologijoje.
0 komentarai