II
Dabar eisime prie klausimo, kaip krikščioniškosios
doktrinos šviesoje reikia žiūrėti į tėvynės, tautos, tautinės valstybės
vertinimą.
1. Tikra krikščioniškoji doktrina, kaip ją skelbia
Kristaus įsteigtoji Katalikų Bažnyčia, visada laikosi dvasios to dėsnio, kurį
aiškiai ir įsakmiai suformulavo didysis Bažnyčios mokytojas Tomas Akvinietis: Gratia non destruit natumm, sed supponit et
perficit naturam[1].
Katalikų Bažnyčia moko, kad antgamtinė malonė negriauja prigimtosios dorinės
tvarkos linijų, bet tą tvarką suponuoja, ją kilnina, ją tobulina. Ant
prigimties pagrindo statoma antgamtinės malonės karalystė. Antgamtinė malonė
gydo prigimtinėje srityje atsiradusias doros ligas (gratia medicinalis); antgamtinė malonė atitaiso, atitiesia, kas
buvo nupuolę (gratia elevans);
antgamtinė malonė pašvenčia nuodėmių sužeistą prigimtį (gratia sanctificans); antgamtinė malonė apšviečia klaidžiojantį
protą (gratia iliustrationis) ir
stiprina nusilpusią valią (gratia
inspirationis).
Kadangi, kaip matėme, tėvynės meilė, tautos
reikalais susirūpinimas, tautinės valstybės branginimas yra iš prigimties labai
geras dalykas, todėl savaime suprantama, kad Bažnyčia gali čia tikinčiuosius
tik skatinti augti ir tobulėti toje tėvynės meilėje, tame tėvynės reikalais
susirūpinime, tame savo valstybės branginime.
Krikščionybė tėvynės, tautos, valstybės meilę
iškelia į antgamtinės srities kilnumą. Tuos, kurie savo visas jėgas, savo
gyvybę aukoja už teisingus, kilnius, šventus savo tautos, savo valstybės
reikalus, Bažnyčios atstovai paraleliai vertina su tais, kurie miršta kovodami
ir kentėdami dėl šventų tikėjimo ir Bažnyčios teisių, dėl švento tikėjimo
išpažinimo ir praktikavimo.
2. Krikščionybė liečia tėvynės, tautos reikalus, ne
tik pakeldama žmonių sielose jų vertę į antgamtinę plotmę, bet ir teikdama
nurodymų religiją bei dorą arčiau liečiančiais tėvynės, tautos bei valstybės
pagrindiniais klausimais. Mat Katalikų Bažnyčios mokslu, antgamtinio tikėjimo
šviesa yra reikalinga ir tikriau, lengviau, prieinamiau susiorientuoti ir
svarbiais prigimtosios pasaulėžiūros ir prigimtosios dorinės tvarkos
klausimais. Užtenka įsižiūrėti į paskutinių kelių popiežių pasauliui skelbiamas
enciklikas įvairiais svarbiais tautų, visuomenių, valstybių gyvenimo pagrindus
liečiančiais klausimais, kad suprastume, kaip labai Bažnyčiai rūpi tikinčiųjų
tėvynės, tautos bei valstybės reikalais tikras susiorientavimas, tikrai uolus,
pasiaukojąs susisielojimas ir energingas darbas.
Krikščionybė yra priešinga tautų tarpusavio neapykantai,
neprietelingumui, silpnesniųjų skriaudimui, bet tai, aišku, ne tik negali
tikinčiuosiuose mažinti savo tėvynės, savo tautos ir valstybės branginimo, bet,
priešingai, tą meilę ir branginimą tik apsaugoja, apvalo nuo kenksmingų
pagaliau kiekvieno tėvynei, tautai, valstybei nedoro egoizmo, ekskliuzyvizmo,
išnaudojimo palinkimų ir įpročių.
Krikščionybė yra universali: ji yra skirta visiems
laikams ir visoms tautoms. Bet jos universalumas nereiškia, kad ji turi
naikinti natūraliąsias, brangintinas tautų individualines ypatybes.
3. Kaip teigiamai vertina krikščionybės mokslas
tėvynės, tautos, valstybės reikalus, galima įsitikinti iš įsakmių apie tai
minčių Apreiškimo šaltiniuose, Šv. Rašte ir tradiciniuose Bažnyčios mokslo
atstovų raštuose, ir iš oficialių Bažnyčios atstovų pareiškimų ir nurodymų.
Teologams yra gerai žinomi Senojo įstatymo pranašų
raštuose galingai, sujaudintai pareikšti gilūs patriotiniai jausmai, savo
tėvynės, savos tautos reikalais susirūpinimas.
Mūsų Dieviškas Atpirkėjas įvairiais atvejais yra
pareiškęs, kad jam visų pirma rūpi savo tautiečių laimė, ir Evangelija mini jo
pro verksmus pareikštą skaudų nusiskundimą, kad tautiečiai nesinaudoja jiems
pirmučiausia skirtomis išganymui priemonėmis. Tautų apaštalas šv. Paulius
atvejų atvejais reiškia savo laiškuose gilų prisirišimą prie savo tėvynės, prie
savo tautos. Jei Dievas leistų, jis sakosi net sutiktų eiti į pražūtį, kad tik
jo tautiečiai būtų išgelbėti.
Kalbų stebuklas per Sekmines, kai įvairiomis
kalbomis kalbantieji klausytojai girdėjo kiekvienas savo kalba skelbiant šv.
Evangeliją, yra pranašiškas nurodymas, koks yra iš esmės pagrindinis Bažnyčios
nusistatymas įvairių tautų ir įvairių kalbų atžvilgiu. Ketvirtos Laterano
santarybos (1215 m.) devintasis kanonas reikalaudamas, kad Dievo žodžio
skelbėjai atsižvelgtų į kalbų ir papročių įvairumą, išreiškia tradicinį
Katalikų Bažnyčios pagrindinį nusistatymą. Įsigalėjimas Vakarų Bažnyčios dalyje
lotynų kalbos literatūroje ir Romos apeigose remiasi istorinėmis ir praktinėmis
priežastimis. Pijus XI, tradicinės Bažnyčios dvasios prisilaikydamas,
reikalauja, kad visur misijų kraštuose būtų gerbiamos brangintinos tautų
ypatybės, kad tikėjimas, kiek ir kur tik galima, būtų skelbiamas gimtąja kalba
ir tų tautų sūnų dvasiškių.
Šv. Augustinas, reikšdamas Bažnyčios tradicines
pažiūras, daug kartų savo autoritetinguose raštuose pareiškia, kad reikia
branginti geras tautų individualias savybes. Įvairių tautų skirtumai, anot jo,
labai gerai gali patarnauti bendrajam žmonijos tikslui. Jis nenori, kad būtų
naikinami geri tautų papročiai ir įvairios gyvenimo formos, jeigu tik jos
nekliudo Dievo garbinimo[2].
Viduriniais amžiais mes turime šalia kitų Tomo
Akviniečio autoritetingus ne vienoje vietoje jo raštuose sutinkamus nurodymus,
kaip labai reikia branginti savo tėvynę ir savo tautą[3].
Aiškiai visa plotme mes turime išdėstytą Bažnyčios
teigiamą tėvynės, tautos reikalais uolaus susirūpinimo įvertinimą
magistralinėse enciklikose, ypačiai Leono XIII, Pijaus X ir Pijaus XI. Antai
Leonas XIII savo enciklikoje Sapientiae
christianae štai ką sako: „jau prigimties įstatymas mums liepia ypačiai
reikšti meilę ir atsidavimą tam kraštui, kuriame mes esame gimę ir užauginti,
ir tai iki tokio laipsnio, kad geras pilietis turi nesibijoti nė mirties dėl
tėvynės“. Toje pačioje enciklikoje kitoje vietoje jis rašo: „antgamtinė
Bažnyčios meilė ir prigimtoji tėvynės meilė iš to paties amžinojo principo turi
savo kilmę. Abidvi tos meilės turi savo Kūrėju ir pirmąja priežastimi Dievą. Iš
čia išeina, kad tarp tėvynės meilės ir šventos Bažnyčios negali būti jokio
priešingumo ir nesutikimo...“. Panašiai Leonas XIII ir kitose enciklikose
aiškiai ir energingai pabrėžia tėvynės, tautos meilės, tautai savo jėgų
paaukojimo reikalą (ypačiai Diutumum
illud, Immortale Dei).
4. Katalikų Bažnyčios mokslo ir autoriteto atstovai
nesitenkina apskritai priminę katalikams privalomą tėvynės, tautos meilę, bet
jie paliečia ir įvairias tautos reikalų sritis, kuriomis mus ragina, kaip tinka
geriems krikščionims ir patriotams, rimtai susirūpinti ir tą susirūpinimą
pareikšti uoliais darbais.
Leonas XIII antai savo enciklikos Diuturnum illud (1881), Immortale Dei (1885), Libertas christiana (1888), Sapientiae christianae (1890) nurodo,
kaip mes turime nusistatyti teisingas pažiūras į valstybės gyvenimo idėjinius
principus, kuriais turi būti tvarkomas valstybės gyvenimas. Rerum novarum tai monumentalinis Leono
XIII raštas apie susiorientavimą socialiniu klausimu. Pijus XI yra davęs ilgose
enciklikose plačių nurodymų, kaip turi būti tvarkomas šeimos gyvenimas, kaip
turi būti sprendžiamas darbininkų ir darbdavių santykių klausimas, kaip reikia
žiūrėti į jaunuomenės auklėjimą, kaip reikia reaguoti prieš neteisingą
valstybės kliudymą naudingo katalikų organizacijų darbo.
5. Labai naudingą ir tautų gerovei darbą atlieka
Bažnyčios atstovai, stiprindami tautose religinį bei dorinį gyvenimą. Juk tautų
reikalų eilėje religijos bei doros reikalai turi svarbiausią vietą.
6. Įsakmių Bažnyčios autoritetų bendra forma darytų
pareiškimų apie tai, kad tautos turi rūpintis turėti savo valstybę, mes
nerandame. Ir suprantama, nes, kad tauta galėtų turėti savo valstybę, reikia,
kad ji būtų pribrendusi savarankiškam politiniam gyvenimui ir kad savarankiškos
valstybės kūrimui būtų reikiamos sąlygos. Taigi čia negali būti skelbiamų
įpareigojimų bendra forma. Katalikų Bažnyčios atstovai betgi visur, kur tik
susikūrė savarankiškos valstybės, pareiškė džiaugsmą, kad sukūrusios tas
valstybes tautos realizavo savo prigimtines teises, ir jie rūpinosi visaip
padėti naujiems savarankiško politinio gyvenimo organizmams. Įvairių tautų
dvasiškija daug kur pirmose eilėse dalyvavo atgimstančios tautos darbuose ir
daug yra prisidėjusi prie energingo tėvynės nepriklausomojo gyvenimo. Toks
kardinolas Mercier, gindamas savo tėvynės ir savosios valstybės reikalus, yra
nusipelnęs didžiausią pagarbą visame kultūringame pasaulyje.
Bet Katalikų Bažnyčios mokslas visada aiškiai skelbė
priedermę branginti valstybę, reikšti ištikimybę savo valstybei ir priedermę
klausyti teisėtos valdžios, teisėtų įstatymų. Tai, žinoma, tinka ir savosios
valstybės atžvilgiu. Kristus yra įsakęs atiduoti, kas ciesoriaus ciesoriui (Mk
XII, 14-17). Šv. Petras apaštalas reikalauja valdžios organams reikšti
paklusnumą (I Pt II, 13). Žinomi išsireiškimai šv. Pauliaus, kad valdžia yra iš
Dievo, kad kas priešinasi valdžiai, tas priešinasi Dievo sutvarkymui (Rom 13,
2...). Paklusnumą, lojalumą valstybei ir valdžiai visuose jos teisinguose ir
teisėtuose reikalavimuose visada aiškiai ir įsakmiai skelbė Bažnyčios atstovai.
Tas tradicinis Bažnyčios skelbiamas mokslas taip yra visiems žinomas, kad nėra
reikalo apie jį plačiau čia kalbėti. Plačiausiai autoritetingą Bažnyčios mokslą
šiuo klausimu yra dėstęs Leonas XIII savo enciklikose Diuturnum illud, Sapientiae
christianae, Immortale Dei.
[1] Malonė negriauna prigimties,
bet suponuoja (turi kaip sąlygą) ir tobulina prigimtį.
[2] Sermo 8I, 8, 9; Sermo 80, 8; De Cia. Dei ll, 29;
ten pat IV 15; ten pat XIX, 16,
ten pat XlX, 17.
[3] Summa theol. Il, ll, 2, 101, a. 1; II, 2. E. 101 a. 3 ad 1;
2. E. 101 a. 4; Summa theol. I q. 60, a. 5; III, II q. 26, a.7,
8; Summa teol.
II, II 280.
Skelbiama iš "Filosofijos raštų rinktinė" (1990). Pirmą kartą straipsnis publikuotas 1937 m. Tekstas skelbiamas ir 2012 išleistoje Lietuvos politinės minties antologijoje.
0 komentarai