Po šių žodžių apie siuntėją, trumpas žodis apie tuos
asmenis, kuriems [šis laiškas] buvo rašytas. Jau minėjau, kad šventasis Petras tuos,
kuriems rašė laišką, apibūdino žodžiais eklektois parepidemois, t.y.
„išrinktiesiems, kurie [yra] išsklaidyti / ištremti svetimšaliai‟ (plg. 1Pt 1, 1[1]).
Vėl turime tą garbės ir kryžiaus paradoksą – išrinktieji, tačiau ištremti ir
svetimšaliai. Išrinktieji – tai Izraelio garbės titulas; mes esame išrinktieji,
Dievas išrinko šią mažą tautą, ne todėl, kad būtume buvę skaitlingi – sakoma Pakartoto
Įstatymo knygoje – bet todėl, kad Jis mus pamilo (plg. Įst. 7, 7-8). Esame išrinktieji
– šitai šventasis Petras dabar perduoda visiems pakrikštytiesiems, ir pirmųjų
jo Pirmojo laiško skyrių turinys ir yra apie tai, kad pakrikštytieji gauna
Izraelio privilegijas, jie yra naujasis Izraelis. Išrinktieji. Manau, kad labai
prasminga apmąstyti šį žodį. Esame išrinkti. Dievas mus pažinojo nuo amžių, dar
iki mūsų gimimo, iki mūsų pradėjimo; Dievas norėjo manęs kaip krikščionio, kaip
kataliko, norėjo manęs kaip kunigo. Dievas galvojo apie mane, ieškojo manęs
tarp milijonų, tarp daugybės; jis mane išvydo ir išrinko, ne dėl mano nuopelnų,
kurių nebuvo bet dėl savo gerumo. Jis norėjo, kad būčiau šio jo pasirinkimo
pasiuntinys, kas be to visuomet yra ir misija, visų pirma misija, ir atsakomybė
už kitus. Išrinktieji: dėl to privalome būti dėkingi ir džiūgauti dėl šio
įvykio. Dievas galvojo apie mane, pasirinko mane kaip kataliką, kaip jo
Evangelijos pasiuntinį, kaip kunigą. Manau, kad verta pastangų apmąstyti tai
keletą kartų ir iš naujo grįžti prie šito jo pasirinkimo fakto – jis mane
išrinko, manęs norėjo, dabar jam atsiliepiu.
Galbūt šiandieną esame gundomi sakyti: nenorime
džiūgauti, kad esame išrinkti, nes tai esą būtų triumfalizmas. Triumfalizmas
būtų, jeigu galvotume, kad Dievas mane išrinko todėl, kad aš esu toks didis.
Tai iš tiesų būtų klaidingas triumfalizmas. Tačiau būti džiugiam dėl to, kad
Dievas iš manęs to norėjo, yra ne triumfalizmas, bet dėkingumas. Ir manau, kad
mums reikia iš naujo atrasti šį džiaugsmą – Dievas norėjo, kad būčiau taip
gimęs, katalikiškoje šeimoje, kad pažinčiau Jėzų nuo pat pradžios. Kokia dovana
būti Dievo norimam, kad galėtum pažinti jo veidą, kad galėtum pažinti Jėzų
Kristų, žmogiškąjį Dievo veidą, Dievo žmonių istoriją šiame pasaulyje!
Džiūgauti dėl to, kad Dievas mane išrinko būti kataliku, būti šioje Jo
Bažnyčioje, kurioje subsistit Ecclesia unica[2]. Mes turėtume džiaugtis, nes
Dievas suteikė šią malonę, šį grožį pažinti visą Dievo tiesos pilnatvę, šį Jo
meilės džiaugsmą.
Išrinktieji: privilegijos ir tuo pat metu nuolankumo
žodis. Bet „išrinktieji‟ – kaip jau minėjau – eina drauge su žodžiu parapidemois,
„išsklaidyti-tremtiniai‟, „svetimšaliai‟. Kaip krikščionys mes esame tremtiniai
ir esame svetimšaliai – matome, kad net ir šiandien krikščionys yra labiausiai
pasaulyje persekiojama grupė, kadangi ji nesitaiksto, kadangi ji yra savotiškas
akstinas, kadangi ji stoja prieš egoizmo, materializmo ir visų tokių dalykų
tendencijas.
Žinoma, krikščionys yra ne tik svetimšaliai; esame ir
krikščioniškos tautos, didžiuojamės, kad daug prisidėjome prie kultūros
formavimo; tai yra sveikas patriotizmas, sveikas džiaugsmas priklausyti tautai,
turinčiai didžią kultūros ir tikėjimo istoriją. Vis dėlto, kaip krikščionys mes
visuomet esame svetimšaliai – tai Abraomo lemtis, aprašyta „Laiške žydams‟. Net
ir šiandien, mes kaip krikščionys visuomet esame svetimšaliai. Darbuose
krikščionys yra mažuma, jie atsiduria pašaliečio situacijoje; nuostabu, kad dar
ir šiandien žmogus gali taip tikėti ir gyventi. Tai tinka ir mūsų gyvenimui –
tai yra buvimo su Nukryžiuotu Kristumi forma; šis buvimas svetimšaliais,
gyvenimas ne taip, kaip gyvena visi, bet gyvenimas – arba bent jau siekimas
taip gyventi – pagal jo Žodį, labai skirtingai nuo to, ką sako visi. Ir būtent
tai yra būdinga krikščionims. Visi sako: „Bet juk visi taip daro, tai kodėl gi
aš ne?‟ Ne, aš taip nedarau, nes noriu gyventi pagal Dievą. Šv. Augustinas
kartą pasakė: „krikščionys yra tie, kurie savo šaknimis nėra įaugę žemyn, kaip
medžiai, tačiau įsišakniję viršun, ir jie gyvena gravitacijoje, kuri nėra
natūrali gravitacija žemyn‟. Melskime Viešpatį, kad jis padėtų mums priimti šią
misiją gyventi kaip tremtiniams, tam tikra prasme, kaip mažumai; gyventi kaip
svetimšaliams ir vis dėlto būti atsakingiems už kitus ir, kaip tik tuo būdu,
įgalinti gėrį mūsų pasaulyje.
Vertė Jonas
Vilimas
[1] Č.
Kavaliausko vertime pirmasis sakinys, apimantis dvi pirmąsias eilutes skamba
taip: „Petras, Jėzaus Kristaus apaštalas, pakeleiviams, pasklidusiems Ponte,
Galatijoje, Kapadokijoje, Azijoje ir Bitinijoje, išrinktiems išankstiniu Dievo
Tėvo numatymu, Dvasios pašventimu, kad būtų klusnūs ir pašlakstyti Jėzaus
Kristaus krauju.‟
[2]
lot. “yra/buvoja vienintelė Bažnyčia”.
0 komentarai